Naar het buitenland? Verander je instellingen!

maandag 11 april 2016 youfone-buitenland Niemand zit te wachten op een hoge telefoonrekening en al helemaal niet als je net van een onbezorgde vakantie terugkomt. Door de instellingen van de smartphone aan te passen, kan een hoge telefoonrekening voorkomen worden. Roaming uitschakelen
Wie in het buitenland gebruik wil maken van een netwerk moet dit netwerk ‘lenen’. We noemen dit ‘roaming’. Daarvoor betaal je een extra bedrag. Vanaf april geldt nieuwe wetgeving, waardoor alleen nog een toeslag bovenop de prijs gevraagd mag worden. Vanaf 2017 verdwijnen de tarieven helemaal en betaal je in het buitenland net zo veel als in Nederland. Maar tot die tijd doe je er goed aan om roaming uit te schakelen.
 
Op een Android telefoon kan roaming worden uitgeschakeld door naar ‘Instellingen’ te gaan en dan voor ‘Draadloos en netwerk’ te kiezen. De keuze ‘Meer’ verschijnt dan op het scherm. Door daar op te drukken verschijnt ‘Mobiele netwerken’. Vanuit dit scherm kan de gebruiker voor ‘Gegevensroaming’ kiezen. Deze optie kan uitgezet worden. Je kunt ook ‘Internationaal roamen’ uitzetten, zodat je er zeker van bent dat je geen mobiel internet in het buitenland kunt gebruiken.
 
Op iOS doe je dit op dezelfde manier. Ga naar de instellingen van de telefoon en kies voor ‘Mobiel netwerk’. Je kunt dataroaming uitschakelen door bij ‘Opties mobiele data’ de schuif van ‘Dataroaming’ naar links te vegen.
 
Automatisch synchroniseren is geen goed idee
Op de meeste smartphones staat de functie ‘Synchronisatie’ standaard aan. Dat is niet handig, want dan synchroniseert de smartphone ook apps en bijbehorende gegevens als je met 3G of 4G verbonden bent. Dit kost dan een hoop data.
 
Op Android kun je dit uitzetten door naar de instellingen te gaan. Onder het kopje ‘Accounts’ valt deze functie uit te schakelen. Op een iPhone kan dit ook: ga naar de instellingen en kies voor ‘iCloud’ of ‘Email, contacten en agenda’s’. De gebruiker kan dan zelf kiezen wat hij of zij wil synchroniseren. Weer in de buurt van een wifi-netwerk? Dan schakel je de synchronisatie net zo eenvoudig weer in.

Automatische updates
Wat geldt voor synchronisatie, geldt ook voor het installeren van updates. Een applicatie is al snel 50 MB groot. Update een applicatie automatisch, dan kun je best schrikken van de kosten die dit met zich meebrengt. 
 
Via Android schakel je automatisch updaten uit door naar de Play Store te gaan en op ‘Instellingen’ te tappen. Selecteer daar ‘Apps automatisch bijwerken’ en schakel het bijwerken van apps uit.
 
Op een iPhone kan dit door naar ‘Instellingen’ te gaan en naar ‘iTunes en App Store’ te navigeren. Zet de schakelaar achter ‘Updates’ uit. Je ontvangt dan geen automatische updates van apps meer.
 
Tip: een buitenlandbundel activeren
Wie zeker wil zijn van internet in het buitenland kan een EU bundel van Youfone aanschaffen. Je beschikt dan over een dagpas van 50 minuten, sms’jes of MB, voor een vast bedrag van 2 euro per dag. Deze bundel kan dag en nacht geactiveerd worden via MyYoufone.
 
Gebruik je de bundel niet? Dan betaal je niets. Als je geen gebruik meer wilt maken van deze bundel, valt deze eenvoudig te deactiveren via MyYoufone. Maar let op, de bundel kan één keer per dag geactiveerd of gedeactiveerd worden.
 
Problemen met verbinden?
Als je problemen hebt met het verbinden met het mobiele internet in het buitenland, kan dit zijn door een foute instelling. Youfone maakt gebruik van het netwerk van KPN. Op dit netwerk is het nodig  dat ‘EU-internet’ uitstaat. Dit doe je als volgt:
 
● Controleer of je verbinding hebt met een mobiel netwerk;
● Ga naar ‘Instellingen’ en kies voor ‘Mobiel netwerk’ (Android en iPhone). Controleer of je alles juist hebt ingesteld;
● Heb je een iPhone? Zet bij ‘Opties mobiele data’ de schuif bij ‘Dataroaming’ open. Zet daarna ‘EU-internet’ dicht.
 
Heb je problemen met een ander toestel dan met een iPhone, dan kan het zijn dat roaming misschien nog uitstaat. Het is dan zaak de instellingen nog eens te controleren. Als roaming uitstaat kun je geen gebruikmaken van mobiel internet. Ook niet als je een buitenlandbundel hebt aangeschaft. Als je alles hebt geprobeerd, maar het nog steeds niet werkt, kun je de telefoon het best opnieuw opstarten.