Zo kun je goedkoper zakelijk bellen

maandag 19 juni 2017 blog Ben je ondernemer met een klein bedrijf? Of begint je zaak te groeien? Dan wil je bereikbaar zijn tegen niet al te hoge kosten. Tegenwoordig is een smartphone onmisbaar in het bedrijfsleven, maar dat levert wel een probleem op: de kosten stijgen. Dat is natuurlijk niet waar een ondernemer op zit te wachten. Daarom geeft Youfone een paar tips om goedkoper zakelijk te bellen. Een grote belbundel nemen
Zo weinig als we nog privé bellen, zoveel bellen we nog in het bedrijfsleven. Bellen is nu eenmaal sneller en vaak de meest geschikte manier om tot afspraken te komen. Een ondernemer moet altijd bereikbaar zijn voor klanten, partners, medewerkers en leveranciers.
 
Daarom kiest de ondernemer voor een grote belbundel van Youfone. Je loopt dan niet het risico dat de belbundel wordt overschreden en je moet bijbetalen. Een ruime belbundel is altijd een goed idee. Wist je trouwens dat het niet verplicht is om een zakelijk abonnement af te sluiten? Een particulier abonnement is in sommige gevallen voordeliger.

Altijd toegang tot snel internet?
In de jaren ‘90 hadden we nooit gedacht dat we razendsnel internet nodig zouden hebben. Het was al helemaal ondenkbaar dat we de hele dag verbonden zouden zijn. Tijden zijn veranderd. De ondernemer moet niet alleen gebeld kunnen worden, maar ook online bereikbaar zijn.
 
Denk maar eens aan de klantenservice, of aan het navigeren met de telefoon als je onderweg bent naar de klant. Daarnaast sturen we veel foto’s en andere documenten per e-mail. Zeker als de databundel wordt gedeeld met meerdere medewerkers binnen één bedrijf, kunnen de kosten snel oplopen. De meerkosten voor verbruik buiten de databundel kunnen aanzienlijk zijn. Daarom is het een goed idee voor een grote bundel te kiezen, met toegang tot 4G. Zo is jouw bedrijf ook onderweg online, met toegang tot snel en betrouwbaar internet, tegen een voordelig tarief.

Een nieuw toestel is vaak overbodig
Een toestel van de zaak werkt motiverend, blijkt uit onderzoek. Het kweekt goodwill onder medewerkers. Maar moet dat altijd een nieuw toestel zijn? Wie echt kostenbewust bezig is, kan zo een besparing van een paar honderd euro bereiken. Is het noodzakelijk om altijd te kunnen bellen, sms’en en internetten met de nieuwste iPhone? Of voldoet een ouder model uit het lagere segment ook? 
 
De belangrijkste functies zijn vaak nog prima te benaderen in een oudere telefoon. Door geen nieuwe telefoon af te nemen, heeft de ondernemer de vrijheid van sim only. Sim only is een stuk goedkoper dan een toestel met abonnement. Prepaid is ook een optie, maar het nadeel daarvan is dat het beltegoed op kan raken.

Verbruik in het buitenland
Goed nieuws! Tot dit jaar was internetten in het buitenland zo goed als onbetaalbaar, maar dat is nu voorbij. Vanaf 15 juni 2017 geldt een nieuwe Europese wet, die roamingtarieven afschaft. Al het verbruik in de lidstaten van de Europese Unie gaat nu uit de eigen Nederlandse bundel.
 
Dat houdt in dat een medewerker op congres in Italië gewoon de bundel kan gebruiken alsof hij op kantoor in Amsterdam zit. Daarvoor betaalt de houder van het abonnement niets extra. Houd er wel rekening mee dat de bundel groot genoeg moet zijn. Voor het bijkopen van minuten, sms’jes en MB’s gelden namelijk wel de buitenlandse tarieven. Die zijn vaak een veelvoud van het Nederlandse tarief.
 
Is er toegang tot Wi-Fi in bijvoorbeeld een hotel, gebruik deze dan om even snel iets op te zoeken. Dan worden er geen MB’s uit de databundel gebruikt en kunnen deze onderweg benut worden.

Het bellen naar informatienummers
Privé realiseren we ons maar al te goed dat informatienummers erg kostbaar zijn. Bedrijfsmatig doen we dat een stuk minder. Er is eens onderzoek gedaan naar het belgedrag in het bedrijfsleven. Uit dit onderzoek blijkt dat er vaak onnodig veel wordt gebeld naar informatienummers als 9292 en 1888.
 
Deze kosten zijn goed te beperken. Door van tevoren op internet uit te zoeken van wie een telefoonnummer is, of op welke manier het best naar een bestemming reist, hoef je geen informatienummers te raadplegen.

Van- en naar elkaar bellen
Tot slot: van- en naar elkaar bellen kan goedkoper. Een groot gedeelte van de telefoonrekeningen bestaat uit medewerkers die elkaar onderling bellen. Heb je toegang tot Wi-Fi of tot mobiel internet? Probeer elkaar dan online te bellen, bijvoorbeeld via FaceTime, Skype of WhatsApp. De minste MB’s worden verbruikt door zonder video te bellen.
 
Een andere optie is VoIP, bellen via het internet. Alle medewerkers kunnen intern dan kosteloos met elkaar bellen.