Zoneverdeling

Alle landen zijn ingedeeld in zones. Elke zone heeft eigen tarieven. Een van de zones is de EU-zone, waar ook een aantal landen buiten de EU bij horen zoals het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en Denemarken. Alle andere landen buiten de EU zijn verdeeld in andere zones. Turkije valt bijvoorbeeld in de Wereld voordeellanden zone. Bekijk de zoneverdeling

zoneverdeling
buitenland koffer

Tarieven in de EU

In EU-landen zijn de tarieven hetzelfde als in Nederland. Je databundel, bel/sms-bundel en Dataplafond zijn dus gewoon geldig. Dat betekent dat je met de normale tarieven belt en sms’t naar Nederlandse en EU-telefoonnummers, exclusief servicenummers. Ook als je bundel op is gelden de normale tarieven. Zelfs extra MB’s zijn geldig in EU-landen. Het Belplafond werkt niet in het buitenland.

Bekijk de tarieven in onze tarievensheet.

Heb je een abonnement met onbeperkt mobiel internet? Dan kan je maximaal 30 GB per maand binnen de EU verbruiken.

Welke landen horen bij de EU-zone? 
De landen waar we de Nederlandse tarieven rekenen zijn alle EU-landen en een aantal andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en Denemarken. Bekijk de zoneverdeling

Tarieven buiten de EU

Buiten de EU zijn je databundel, bel/sms-bundel en Dataplafond niet geldig. Je kan alleen internetten met een Buitenlandbundel. Een Buitenlandbundel koop je via de MyYoufone-app of in MyYoufone.

Buiten de EU betaal je ook voor telefoongesprekken die je ontvangt. Ook als het gesprek doorschakelt naar je voicemail.

De tarieven van het land waar je naartoe gaat zijn afhankelijk van de zone waarin het land valt. Bekijk de zoneverdeling en bekijk de tarieven per zone in onze tarievensheet.

vliegtuig

Check voor vertrek binnen de EU

Ga je reizen binnen de EU? Controleer voordat je vertrekt de volgende instellingen op je telefoon:

  • Controleer of (data)roaming aanstaat op je telefoon.
  • Controleer of ‘Mobiel verbruik in het buitenland’ aanstaat in MyYoufone.
  • Zet je Dataplafond aan via MyYoufone. Dat beschermt je tegen hoge onverwachte kosten en geeft je de mogelijkheid om extra MB’s bij te kopen.
  • Stel een persoonlijke pincode in voor je simkaart als je dat nog niet hebt. Telefoondieven kunnen je simkaart in een ander toestel gebruiken en dure nummers bellen.

Check voor vertrek buiten de EU

  • Controleer of (data)roaming aanstaat op je telefoon.
  • Controleer of ‘Mobiel verbruik in het buitenland’ aanstaat in MyYoufone.
  • Koop een Buitenlandbundel. De Buitenlandbundel is 30 dagen geldig na aankoop. Check goed dat je de juiste Buitenlandbundel koopt voor jouw bestemming.
  • Schakel je voicemail uit. Buiten de EU betaal je ook voor telefoongesprekken die je ontvangt. Ook als het gesprek doorschakelt naar je voicemail. Wil je dit niet? Schakel je voicemail dan uit. Zo werkt dat:
    • Uitzetten? Sms ‘UIT’ naar 1233.
    • Aanzetten? Sms ‘AAN’ naar 1233.
  • Stel een persoonlijke pincode in voor je simkaart als je dat nog niet hebt. Telefoondieven kunnen je simkaart in een ander toestel gebruiken en dure nummers bellen.

Hulp bij problemen met mobiel internet in het buitenland

Als mobiel internetten niet lukt in het buitenland, volg dan ons stappenplan voor Android of iOS.
Android
iOS

Internet in het buitenland instellen op Android

Gebruik je een Android-telefoon? Bekijk de video om je problemen met internet in het buitenland op te lossen. Of bekijk de tekst met oplossingen onder de video.

  1. Zet vliegtuigmodus aan en uit 
    Zet je telefoon in vliegtuigmodus, wacht 10 seconden en zet het weer uit. Je toestel zoekt dan weer naar een mobiel netwerk. Vaak verhelpt dit het probleem. Dit kan je elke keer proberen als je internetproblemen in het buitenland hebt. 
  2. Zet dataroaming aan op je toestel
    Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk. Daar zet je dataroaming aan. 
  3. Zet je toestel uit en aan 
    Schakel je telefoon uit en weer aan. Net als met de vliegtuigmodus zoekt je toestel dan weer naar een mobiel netwerk.
  4. Check of ‘Mobiel verbruik in het buitenland’ aanstaat in MyYoufone 
    Controleer of de instelling ‘Mobiel verbruik buiten Nederland’ aanstaat in MyYoufone. Je vindt de instelling onder Netwerkinstellingen. Staat het uit? Zet het dan aan. 
  5. Probeer op verschillende netwerken te internetten met je toestel
    1. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Netwerkoperators en selecteer ‘Handmatig selecteren’. Je toestel zoekt en toont een lijst van beschikbare mobiele netwerken.
    2. Selecteer het eerste mobiele netwerk, wacht tot er verbinding is met het netwerk of wacht maximaal 30 seconden.
    3. Werkt het niet? Probeer alle netwerken die worden getoond. 
  6. Controleer je tegoed via MyYoufone 
    Ga naar MyYoufone en controleer het tegoed van je databundel. Ben je buiten de EU? Controleer dan in MyYoufone het tegoed van je Buitenlandbundel. 
  7. Controleer de internetinstellingen op je toestel
    1. Zet ‘Mobiele gegevens’ aan. Ga naar Instellingen > Gegevensverbruik en zet ‘Mobiele gegevens’ aan.
    2. Gebruik een 4G- of 5G-netwerk. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk en selecteer ‘Netwerkmodus’. Schakel een optie in waarin 4G of 5G wordt vermeld. Deze optie is niet voor elk toestel beschikbaar.
    3. Controleer de APN. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Namen toegangspunten en selecteer het toegangspunt (KPN-)internet. Is deze optie niet beschikbaar? Check hoe je deze zelf toevoegt
  8. Check of je een sms of e-mail hebt over een geblokkeerde verbinding 
    Controleer of je een sms of e-mail van ons hebt gehad waarin staat dat jouw verbinding geblokkeerd zou kunnen zijn. 
  9. Gebruik je meerdere simkaarten op je toestel? Controleer of je de Youfone simkaart gebruikt
    Als je meerdere simkaarten hebt, selecteer dan in jouw toestel de Youfone simkaart.

Heb je nog steeds geen mobiel internet na het doorlopen van deze stappen? Neem dan contact met ons op.

Internet in het buitenland instellen op iPhone

Gebruik je een iPhone? Bekijk de video om je problemen met internet in het buitenland op te lossen. Of bekijk de tekst met oplossingen onder de video.

  1. Zet vliegtuigmodus aan en uit op je toestel 
    Zet je telefoon in vliegtuigmodus, wacht 10 seconden en zet het weer uit. Je toestel zoekt dan weer naar een mobiel netwerk. Vaak verhelpt dit het probleem. Dit kan je elke keer proberen als je internetproblemen in het buitenland hebt. 
  2. Zet roaming aan op je toestel 
    Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiele data. Daar zet je roaming aan. 
  3. Zet je toestel uit en aan 
    Schakel je telefoon uit en weer aan. Net als met de vliegtuigmodus zoekt je toestel dan weer naar een mobiel netwerk. 
  4. Check of ‘Mobiel verbruik in het buitenland’ aanstaat in MyYoufone 
    Controleer of de instelling ‘Mobiel verbruik buiten Nederland’ aanstaat in MyYoufone. Je vindt de instelling onder Netwerkinstellingen. Staat het uit? Zet het dan aan. 
  5. Probeer op verschillende netwerken te internetten met je toestel
    1. Ga naar Instellingen > Netwerkselectie en schakel ‘automatisch’ uit. Je toestel zoekt en toont een lijst van beschikbare mobiele netwerken.
    2. Selecteer het eerste mobiele netwerk, wacht tot er verbinding is met het netwerk of wacht maximaal 30 seconden.
    3. Werkt het niet? Probeer alle netwerken die worden getoond. 
  6. Controleer je tegoed via MyYoufone 
    Ga naar MyYoufone en controleer het tegoed van je databundel. Ben je buiten de EU? Controleer dan in MyYoufone het tegoed van je Buitenlandbundel. 
  7. Controleer de internetinstellingen op je toestel
    1. Zet ‘Mobiele gegevens’ aan. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk en zet ‘Mobiele data’ aan.
    2. Gebruik een 4G- of 5G-netwerk. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk en selecteer ‘Netwerkmodus’. Schakel een optie in waarin 4G of 5G wordt vermeld. Deze optie is niet voor elk toestel beschikbaar.
    3. Controleer de APN. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Namen toegangspunten en selecteer het toegangspunt (KPN-)internet. Is deze optie niet beschikbaar? Check hoe je deze zelf toevoegt
  8. Check of je een sms of e-mail hebt over een geblokkeerde verbinding 
    Controleer of je een sms of e-mail van ons hebt gehad waarin staat dat jouw verbinding geblokkeerd zou kunnen zijn. 
  9. Gebruik je meerdere simkaarten op je toestel? Controleer of je de Youfone simkaart gebruikt
    Als je meerdere simkaarten hebt, selecteer dan in jouw toestel de Youfone simkaart.

Heb je nog steeds geen mobiel internet na het doorlopen van deze stappen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

  • Tips voor dataverbruik in het buitenland
  • Als ik in het buitenland een sms ontvang, moet ik dan betalen?
  • Kan ik mijn data in het buitenland gebruiken?
  • Wat is de Zoneverdeling van Youfone?
  • Kan ik mijn Sim Only-abonnement buiten de EU gebruiken?
  • Heb ik roaming nodig?
  • Heb ik een datalimiet in het buitenland?
  • Wat zijn de Sim Only-tarieven?