Welk telefoonmerk past bij jou?

maandag 4 juli 2016 blog De uitspraak ‘zoveel mensen, zoveel wensen’ geldt ook voor mobiele telefoons. Fabrikanten spelen daar handig op in. De ene gebruiker wil een dichtgetimmerd, veilig en gebruikersvriendelijk systeem, terwijl de ander juist een erg open systeem wil hebben. De één hecht veel waarde aan de camera, de ander niet. Wat voor gebruiker ben jij? Welk telefoonmerk past bij jou? Apple
Apple doet het goed onder jongeren en ouderen. Dat komt doordat een iPhone vrij simpel te begrijpen is en het niet moeilijk is om te leren omgaan met het systeem. Er zijn talloze apps voor beschikbaar, waardoor er voor iedereen wel wat wils is.
 
Wie veel waarde hecht aan ontwerp kiest waarschijnlijk voor een iPhone. Ieder jaar komt Apple met een vernieuwd toestel en al jaren gaan de wildste geruchten over hoe de volgende iPhone er uit zal zien. Vaak volgen andere fabrikanten de designs van Apple. Kortom: een merk voor iedereen die gebruiksgemak en design wil combineren.
 
Samsung
Samsung en Apple liggen al jaren met elkaar overhoop. De gebruikers ervan ook, want welk merk is nu het beste? Beide merken lijken veel van elkaar af te kijken. Het grootste verschil is dat Apple een eigen systeem heeft ontwikkeld (iOS) en Samsung gebruik maakt van Android van Google. iOS is een gesloten systeem, Android is veel opener. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om direct via de computer te verbinden met het achterliggende systeem. Denk aan het toevoegen van muziek en het direct kopiëren van foto’s.
 
Qua design is Samsung zeker vooruitstrevend: we zien bij geen enkel ander merk gebogen schermen en ook het OLED-display van de laatste toestellen is erg geliefd. Echt een merk voor liefhebbers van open software, maar ook van design.
 
LG
Waar Apple en Samsung de hoofdprijs vragen voor hun toestellen, produceert LG relatief goedkope recht-toe-recht-aan telefoons. Vroeger kenden we deze fabrikant vooral van de kleine telefoons. De laatste jaren doet LG met de ‘G’-series juist weer mee aan de hype van grote schermen.
 
Het merk onderscheidt zich vooral op de prijs. De gebruiker levert daarvoor wel in op bijvoorbeeld het scherm. Op de laatste telefoons wordt van IPS-techniek gebruik gemaakt. Dat voldoet overigens prima voor de meeste mensen. LG-gebruikers willen vooral een moderne telefoon die werkt, in plaats van een toestel die top-of-the-bill is.
 
Nokia
De Nokia-gebruiker is vooral Nokia-fan. Vroeger was dit merk de grootvader van alle telefoons. We zullen de onverwoestbare Nokia 3310 niet vergeten. En wat te denken van de Xpress Music? Dat toestel leek wel de eerste echte smartphone te zijn. Vandaag de dag is Nokia vooral bekend van de Windows-toestellen.
 
Denk maar aan de ‘Lumia’ series. Wie Windows van de computer wil meenemen naar de smartphone, zal zich thuis voelen bij deze serie. Qua prijsklasse zit je dan aan de middenklasse. Wie vooral een goedkope telefoon wil, kan van deze fabrikant een simpel toestel kopen. Geen smartphone, maar een toestel met toetsen en Symbian erop. Lekker ouderwets, maar het loopt nooit vast en de batterijduur lijkt eindeloos te zijn.
 
HTC
HTC maakt telefoons die een beetje van alles hebben. Ze zien er goed uit, zijn voorzien van Android en ze zijn niet erg duur. Het lijkt goed te matchen met mensen die een Samsung een brug te ver vinden, zich niet thuis voelen bij Apple, maar ook niet warm worden van LG. Een soort gouden middenweg, dus. 
 
Het is een prima merk voor mensen die niet zo van poespas op smartphones houden. Vooral de laatste toestellen worden qua functionaliteiten en specificaties regelmatig vergeleken met de duurdere Samsung-toestellen. De fabrikant werkt nu ook aan een eigen versie van het Android-besturingssysteem.
 
Blackberry
Tot slot: Blackberry. Voorheen was dat hét merk voor de zakelijke markt. Dat komt vooral doordat de toestellen zo goed beveiligd zijn en betrouwbaar zijn. Prima voor de veeleisende zakelijke gebruiker. Zelfs ministers en staatssecretarissen hebben de toestellen een tijd lang gebruikt. Tot een paar jaar geleden waren ook jongeren gek op dit merk vanwege de mogelijkheid om elkaar gratis berichten te sturen via Ping.
 
Nu moet Blackberry flink inboeten op de populariteit. Apple en Samsung zijn qua populariteit dit merk ver voorbij. Blackberry zal het nu vooral weer van de zakelijke gebruikers moeten hebben.