Een eerste mobieltje, hoe pak je dat aan?

vrijdag 14 april 2017 blog Vandaag de dag is de vraag: “Papa, mama, mag ik een telefoon?” onvermijdelijk. Logisch, want steeds meer kinderen hebben een smartphone, en wat vriendjes en vriendinnetjes hebben, willen andere kinderen ook. Maar wanneer is het nu tijd voor een eerste mobieltje? En hoe pak je dat aan als ouders? Youfone geeft advies. Verantwoordelijkheden
Een mobiele telefoon is geen speelgoed. Je doet er verstandig aan dit aan je zoon of dochter duidelijk te maken. Vooral het kostenaspect is belangrijk om te melden; het kost echt geld om te bellen, sms’en en internet te gebruiken. De gebruiker van de telefoon moet verantwoordelijkheid nemen en zuinig met het toestel omgaan. Ouders gaan ervan uit dat de meeste kinderen dit op een leeftijd van 12 jaar begrijpen. Daarom vinden ze het dan een goed moment een mobiele telefoon te geven.
 
Kinderen gaan op deze leeftijd naar de middelbare school en een mobiel is dan vertrouwd. Vrienden en vriendinnen hebben er ook eentje en zonder hoor je er niet bij, is het argument. In de praktijk blijkt de leeftijd overigens steeds meer te kelderen. Kinderen van acht jaar met een mobiele telefoon is niet ondenkbaar.

Waarom geef je een mobiel?
Alvorens een telefoon te geven is het goed om een moment stil te staan bij de achterliggende gedachte van een mobiele telefoon. Waarom hebben kinderen al jong een mobiel nodig? Uit een onderzoek blijkt dat de meeste ouders als reden ‘voor noodgevallen’ aangeven. Op de tweede plaats komt ‘Snel in contact met thuis’.
 
De reden die kinderen vaak opvoeren komt op de derde plaats: ‘Voor sociale contacten’. Zonder telefoon kun je niet bellen met vrienden en vriendinnen en zijn kinderen vaak bang buiten de groep te laten vallen. Ouders zijn daar niet gevoelig voor; slechts vijf procent van de ouders geeft hun kinderen een telefoon omdat de andere kinderen er ook één hebben.

Waarom geen mobiel?
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ouders genoeg bezwaren hebben tegen het in huis halen van bijvoorbeeld een smartphone voor hun zoon of dochter. Ze maken zich vooral zorgen over toegang tot ongewenst materiaal, gevoeligheid voor diefstal en onverwacht hoge kosten.
 
Andere veelvoorkomende redenen zijn dat de verantwoordelijkheid misschien te groot is of dat er kans op verslaving is. Daarnaast vindt een aardige groep ouders het belangrijk dat kinderen niet hun leven achter een schermpje spenderen, maar lekker gaan buitenspelen.

Afspraken maken
Van welk kamp je voor nu ook bent; de tijd gaat komen dat je zoon of dochter écht een mobiel krijgt. Dan is het belangrijk goed voorbereid te zijn en praktisch te denken. Welke afspraken maak je bijvoorbeeld onderling? Maak je alleen afspraken over het gebruik ervan of ook over de kosten? De helft van de ouders vindt namelijk dat de kosten gedeeld moeten worden. 28 procent van de ouders betaalt het abonnement helemaal en dertien procent van de kinderen mogen alleen een telefoon als ze het abonnement en het toestel helemaal zelf betalen.
 
Andere zaken waar je je over kunt buigen:
- Moet de telefoon verzekerd worden? Wie betaalt er als de telefoon stuk gaat?;
- Hoe voorkom je online pesten? En wat te denken van ongewenst materiaal?;
- Afspraken over commerciële diensten, zoals van televisieprogramma’s of het downloaden van apps;
- De afspraak dat het kind niet naar het buitenland mag bellen;
- Wanneer mag de telefoon gebruikt worden?

Het kostenplaatje
Tot slot, niet geheel onbelangrijk, het kostenplaatje. Er zijn grote verschillen tussen abonnementen en de kosten daarvan. Bij Youfone is een groot voordeel dat je als ouder een dataplafond en belplafond kunt instellen. Dan is op ook echt op en kan er niet meer gebeld, ge-sms’t of geinternet worden.
 
Een sim only abonnement hoeft niet duur te zijn. Voor kinderen is het kleinste abonnement van 100 belminuten en sms’jes, 3G en 1000 MB internet voldoende. Dit abonnement kost slechts 10 euro. Natuurlijk is het mogelijk het abonnement uit te breiden. Je kunt dit abonnement maandelijks opzeggen. 
 
Op deze manier is het gebruik van een mobiele telefoon voor iedereen leuk: de kosten blijven beheersbaar en zoon of dochter leert omgaan met een mobiel en is bovendien altijd bereikbaar.