Speedtest thuis: hoe snel is jouw internet?

Je zit lekker op de bank, klikt een filmpje aan, en ... hij blijft maar laden . Of is je internetsnelheid wel goed, maar ben je gewoon benieuwd wat je snelheid precies is? Tijd voor een speedtest.

Zo meet je jouw internetsnelheid

De snelheid van je internetverbinding wordt uitgedrukt in Mbit/s (megabit per seconde). Dat getal zegt hoeveel data je per seconde kan downloaden of uploaden. Je meet je internetsnelheid met de onafhankelijke speedtest van Ookla. Eerst een paar tips:

  • Gebruik internet op zo min mogelijk apparaten
  • Sluit programma’s en vensters die je niet nodig hebt
  • Sluit je pc of laptop direct aan op je modem met een kabel
  • Gebruik een moderne ethernetkabel (minimaal cat 5e)
  • Doe de test niet op een apparaat van een paar jaar oud
  • Test op meerdere momenten op de dag
Speedtest

Veelgestelde vragen over internetsnelheid

  • Wat is de invloed van televisie op de internetsnelheid?

    In jouw netwerk deel je de aansluiting tussen je huis en de wijkcentrale niet met andere klanten. KPN zet de maximaal beschikbare bandbreedte in op je aansluiting om het verkeer van de diensten te transporteren. De maximale internetsnelheid wordt beperkt door de maximaal beschikbare bandbreedte op je aansluiting. Als je TV niet aan staat, maar de TV-ontvanger wel, dan wordt het TV-signaal verstuurd naar de TV-ontvanger. Dit gaat ten koste van de internetsnelheid, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte op de verbinding en de hoeveelheid TV-signalen die worden verstuurd.

  • Wat als je de snelheid niet haalt?

    Het niet behalen van de te verwachten snelheid kan verschillende oorzaken hebben. Die oorzaken kunnen zowel zijn dat de metingen niet conform het bovenstaande zijn gedaan, als bijzondere omstandigheden in de infrastructuur (bijv. door eerder opgetreden kabelbreuken of andere technische omstandigheden) die ervoor zorgen dat de te verwachten snelheid niet wordt gehaald. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter past.