1. Controleer de internetverbinding
Het vast bellen gaat via jouw internetaansluiting. Het is daarom van belang dat deze verbinding stabiel is. Het downloaden van grote bestanden op je mobiel of computer kan al invloed hebben op de kwaliteit van het gesprek. Indien dit niet het geval is kun je het volgende proberen:
- Het opnieuw opstarten van je modem;
- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact.
- Wacht één minuut.
- Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact.
- Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.
- Controleer of het internet/online lampje knippert of groen brandt.
- Je modem is herstart.
- Werkt het opnieuw opstarten van je modem niet? Dan kun je een reset proberen.
- Zoek de resetknop op het modem (let op dat je niet de aan/uitknop hebt) en het gaatje aan de achterkant waar reset bij staat.
- Steek de paperclip in het gaatje totdat je een weerstand voelt, houdt deze vast en tik en houd vervolgens de resetknop vast. Doe dit gezamenlijk voor minimaal 20 seconden.
- Zodra je dit lang genoeg gedaan hebt, vallen alle lampjes kortstondig uit en gaat het powerlampje groen branden. Hierna begint DSL/internet groen te branden.
- Alle lampjes springen vervolgens aan en daarna kun je weer internetten en vast bellen.
Let op: Persoonlijke wijzigingen in het modem worden verwijderd. Ook moet je aangesloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.
Heb je een glasvezel aansluiting? Haal dan de stekker van het NT/ONT uit het stopcontact. Wacht hierna één minuut en stop daarna de stekker weer in het stopcontact.