Skip to main content

Slecht Bereik

Slechte wifi in huis? Of hapert het? Dat kan meerdere redenen hebben. Lees hieronder de tips om dit te verhelpen.

Tip 1 - Herstart je modem

Zet je modem uit en aan in deze volgorde:

  1. Haal de stekker uit het stopcontact
  2. Wacht minimaal 10 seconden
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact
  4. Wacht tot je modem weer is opgestart

Tip 2 - Het beste plekje voor de modem

De sterkte van de verbinding hangt af van waar de modem geplaatst is. De afstand kan te ver zijn of de verbinding moet door meerdere muren heen waardoor het signaal afzwakt. Hieronder een aantal tips om je Wifi te verbeteren:

  1. Modem/router weghalen bij storende of dempende objecten
    • Storingsbronnen: Plaats de modem of router niet in de buurt van bijvoorbeeld een draadloze huistelefoon, draadloze lichtschakelaar of babyfoon. Draadloze apparatuur kan het wifi-signaal verstoren.
    • Het wordt afgeraden om je modem aan te sluiten op een stekkerblok waar bijvoorbeeld een magnetron, koelkast, diepvries of vijverpomop op aangesloten is. Deze appraten storen je wifi als zij aanspringen.
    • Dempende objecten: Grote metalen objecten, gesloten ruimtes of vochtige muren kunnen de wifi snelheid vertragen.
  2. Modem/router moet zo vrij mogelijk staan
    • Staat je modem in de meterkast? Zorg dan dat het modem zo hoog mogelijk staat en dat er geen andere elektrische apparaten of metalen voorwerpen bij in de buurt staan.
    • Staat je modem in de woonkamer? Zorg dan dat je modem vrij staat. Voorkom dus dat het modem achter of onder een kast of in een afgesloten tv-meubel staat.

Tip 3 - Check of er een storing is

Als er een storing bekend is, dan melden we dat op Storing en onderhoud.

Tip 4 - Wijzig het wifi-kanaal

  1. Klik op deze link http://192.168.2.254, hiermee maak je contact met je modem.
  2. Voer je inloggegevens in. Niet eerder ingelogd? Gebruik dan gebruikersnaam: Admin en laat het wachtwoord veld leeg.
  3. Klik op “Wifi” en ga naar “Wifi Global Configuration”.
  4. Bij “2.4 Ghz”, wijzig je het kanaal (Channel) naar 1, 6 of 11.
  5. Bij “5 Ghz” laat je Channel op “Auto” staan.
  6. Klik op “Apply” om je wijzigingen op te slaan.

Kijk nu of je nog steeds problemen ervaart. Herhaal de stappen als het nodig is.

Tip: als je wifi traag is, kan het zo zijn dat er andere wifi-netwerken op hetzelfde kanaal zitten.

Er zijn diverse gratis apps te downloaden voor Android en iPhone (bijvoorbeeld WIFI Analyzer) waarmee je kan zien op welke kanalen de omliggende netwerken zitten. Op basis van deze informatie kun je zelf een vrij kanaal instellen om het optimale uit je Youfone wifi-netwerk te halen.