donderdag 24 november 2016
Telecomaanbieder Youfone introduceert een nieuwe videodienst voor de Nederlandse tv-markt. Dit gebeurt in samenwerking met Huawei. De Rotterdamse challenger en de wereldwijde ICT-dienstverlener ondertekenen vrijdag 25 november een overeenkomst voor de lancering van YoufoneTV, een alles-in-één videodienst. Huawei levert het platform voor onder andere tv, video on demand, shopping, entertainment en gaming. Het meest opvallend is de volledige keuzevrijheid die de consument krijgt om beschikbare diensten af te nemen. Dit is een grote verandering in vergelijking met het huidige aanbod op de markt voor tv- en videodiensten waarbij de consument slechts beperkte keuzemogelijkheden heeft. Het nieuwe Youfone/Huawei-platform biedt straks de mogelijkheid om content en favoriete tv-programma’s op elk zelfgekozen tijdstip te bekijken, op elk gewenst apparaat. Youfone springt nu als eerste in dit gat. De introductie van het platform volgend jaar, zal naar verwachting tot prijsdruk leiden bij aanbieders van triple play-diensten en video on demand.

Nieuw model alternatief voor triple play
In Nederland is er nu nog geen aanbieder die digitale diensten zoals live televisie, video on demand, entertainment/gaming en shopping geïntegreerd aanbiedt op een wijze die de consument volledige keuzevrijheid geeft. Valentijn Rensing, CEO van Youfone: “Het is er in Nederland nog niet: een model waarbij je als kijker zélf helemaal bepaalt hoe jouw pakket aan tv-programma’s en content eruitziet. Wie bijvoorbeeld nu nog internet afneemt van een bepaalde provider en dat graag zo wil houden, hoeft niet over te stappen om toch van YoufoneTV gebruik te kunnen maken. Bij triple play ben je gebonden en al wordt er al langer over dit soort hybride constructies gesproken, niemand durft de stap volledig te zetten.Terwijl de consument er om vraagt, als je naar cijfers kijkt van veranderend kijkgedrag.”

Over the top-technologie
Het basis tv-pakket van YoufoneTV zal bestaan uit ongeveer 20 zenders. Consumenten kunnen naar keuze het aantal zenders vermeerderen of verminderen. Zonder extra kosten te maken kunnen zij programma’s terugkijken en/of opnemen. Youfone en Huawei maken gebruik van zogeheten OTT ofwel ‘over the top’-technologie waardoor kijkers overal en wanneer ze maar willen populaire en relevante programma’s, series en films kunnen kijken zonder vast te hoeven zitten aan dure triple play-abonnementen.

Wonder Wang, CEO Huawei Technologies Netherlands, zegt: “Huawei wordt gedreven door klantgerichte innovatie. Wij zijn verheugd om een partnership met Youfone aan te gaan en de Nederlandse tv markt te bedienen.”

Over Youfone
Youfone is een aanbieder van sim only-abonnementen voor met name jonge(re) consumenten (18 - 39 jaar) en is de afgelopen jaren snel gegroeid, onder andere via overnames. De Rotterdamse telecom-challenger en FD-gazelle profileert zich steeds meer met gekoppelde diensten, waardoor Youfone niet alleen binnen de eigen branche grenzen opzoekt, maar daar ook actief overheen gaat om consumenten nieuwe, innovatieve producten aan te bieden via smartphone of tablet.

Over Huawei
Huawei is wereldwijd een toonaangevende leverancier op het gebied van informatie- en communicatietechnologie-oplossingen. De innovatieve ICT-oplossingen, producten en diensten van Huawei worden in meer dan 170 landen en regio’s verkocht, waardoor het merk meer dan één derde van de wereldbevolking bedient. Huawei werd opgericht in 1987 en is een private onderneming volledig in eigendom van de werknemers.