• Met de eerste Android TV operator tier service onderscheidt Youfone zich in de hoog-competitieve Nederlandse markt.
  • In plaats van een ontwikkelproject van traditioneel zo’n 12 tot 18 maanden, heeft Youfone zijn user experience en consumentenaanbod ververst in een project van amper 5 maanden, waarbij het zijn CAPEX en OPEX significant heeft verlaagd.
  • De implementatiesnelheid kon worden gerealiseerd door de end-to-end oplossing van 24i en Amino.
  • De service bevat innovatieve functies zoals “Chromecast built-in”, om het streamen van mobiel of tablet naar de TV te vereenvoudigen.

Cambridge en Amsterdam, 13 augustus 2020 –  Amino en haar dochteronderneming 24i hebben vandaag aangekondigd dat Youfone de eerste Android TV operator tier service in Nederland heeft gelanceerd. Vanaf 3 augustus 2020 levert Youfone haar klanten een “next generation” geïntegreerde dienst voor OTT, VoD en Live TV op televisies en mobiele apparaten.

De Youfone service is gebaseerd op het 24i Video Experience Platform en de set-top boxen van Amino, die samen een end-to-end oplossing vormen. Hiermee heeft de Nederlandse MVNO de user experience helemaal kunnen vernieuwen en het bereik van haar TV-diensten kunnen uitbreiden.

“De unieke kracht, flexibiliteit en functies van de geïntegreerde oplossing van 24i en Amino maakt dat Youfone in slechts 5 maanden de eerste Android TV operator tier service van Nederland heeft kunnen lanceren, in plaats van een groot ontwikkelproject van een jaar of langer te moeten doorlopen als we een andere route hadden genomen,” zegt Valentijn Rensing, CEO van Youfone.

“Een cruciaal voordeel van de oplossing van 24i en Amino is dat het écht end-to-end is. Het omvat alle functies die we nodig hebben: content ingest, encoding en transcoding, management, customer care, contentdistributie, alle benodigde software van frontend tot backend, en zelfs de set-top boxen die onze klanten gebruiken,” concludeert Rensing.

Opgebouwd uit het 24i Video Experience Platform, Amino 7x Android set-top boxen, en Amino OS is dit de eerste exploitatie van een gezamenlijke 24i en Amino cloud-based oplossing die video delivery vanuit iedere bron naar ieder device ondersteunt.

Youfone, wiens TV-dienst in 2017 werd gelanceerd, vroeg 24i en Amino in december 2019 om een uitgebreide TV- en OTT-dienst te leveren. 24i en Amino werken samen om alles te leveren wat voor de Youfone-dienst nodig was, van smart Set-Top-Box (STB) hardware, service management, een robuuste backend, en een intuïtieve user interface. De functionaliteit omvat transcoding, middleware, CDN, en frontend applicaties voor Android, iOS mobiele telefoons en tablets; dat maakt live TV mogelijk, evenals catchup, restart en nPVR voor ongeveer 100 kanalen. Het is de eerste gezamenlijke exploitatie die is aangekondigd sinds 24i in juli 2019 door Amino Technologies werd overgenomen.

De turn-key multiscreen-oplossing biedt Youfone de operationele flexibiliteit om lokale of gehoste live en on-demand streaming op ieder medium en platform af te leveren, inclusief Linux en Android TV. De hardware draait op AminoOS, geheel gemanaged door Amino SM Engage, Amino’s cloud-based service management platform.

De oplossing is een hybride cloud deployment, die profiteert van de on-premise private cloud services voor 24/7 headend services; dit minimaliseert infrastructuurkosten en public cloud services, en maximaliseert tegelijkertijd de flexibiliteit. Het levert Youfone uitgekiende, modulaire servicecomponenten op, variërend van content ingest, infrastructuur, capacity load, API en frontend monitoring, tot change management en 3rd party support.

“De innovatieve oplossingen van 24i en Amino, gecombineerd met de expertise van onze teams, stellen Youfone in staat om een Android TV service te lanceren, gedragen door het 24i Video Experience Platform, en om hun bestaande set-top boxen te vervangen door geavanceerde Amino 7x devices,” zegt Donald McGarva, Amino Group Chief Executive Officer.

“Traditioneel gezien vraagt het ontwikkelen van een geavanceerde, geïntegreerde OTT, VoD en Live TV service een jaar of langer en zou technisch gezien heel uitdagend zijn. Vóór het 24i Video Experience Platform (VEP) waren aanbieders als Youfone gedwongen een keuze te maken uit extreem dure, over geavanceerde systemen van één leverancier of onvolgroeide systemen met ontbrekende functionaliteit van één leverancier, of voor de complicaties, vertragingen en risico’s die samenhangen met een oplossing die door verschillende toeleveranciers wordt geleverd. Dat we voor Youfone in Nederland de eerste grote Android TV operator tier service zo snel operationeel hebben gekregen, bewijst dat in de hedendaagse markteisen voor multiscreen-diensten  VEP de ideale oplossing is,” stelt McGarva.