Wat te doen bij slecht bereik

12 Oktober 2018

Gaat bellen, sms’en of internetten moeilijk doordat je slecht bereik hebt? In veel gevallen kun je daar zelf al iets aan doen. Wij hebben een paar tips op een rijtje gezet om deze problemen te verhelpen.

De oorzaak vinden
Allereerst is het goed om te weten waar het slechte bereik vandaan komt. Is er wel dekking in het gebied waar je je bevindt? In sommige gebieden is standaard een slecht bereik. Het kan ook zijn dat er een storing is. Dat kun je hier checken.
 
Soms zit het probleem in de simkaart, dan moet deze verwisseld worden. Hoe dat in zijn werk gaat, leggen we verderop in dit artikel uit.
 
Ga ook na of er belemmerende factoren zijn in de omgeving. Dat we slecht bereik hebben in een garage, tunnel of kelder, vinden we heel normaal, maar binnenshuis moet alles toch gewoon werken? Dat gaat nog niet zo eenvoudig. In nieuwbouwwijken worden veel nieuwe materialen gebruikt tijdens de bouw. Die nieuwe materialen kunnen het mobiele signaal verstoren.

Een ander toestel proberen
Om erachter te komen waar het probleem zit, zou je een ander toestel kunnen proberen. Haal de simkaart uit jouw eigen toestel en stop deze in een ander toestel, bijvoorbeeld in die van een vriend of vriendin. 
 
Gebruik het andere toestel minimaal een dag. Probeer het niet alleen op een smartphone, maar ook op een ouder toestel. Blijven de problemen nog steeds aanhouden, dan is het toestel dus niet het probleem.

Problemen met 4G?
In sommige gevallen worden de problemen veroorzaakt door 4G. Dat zit zo: je surft op het 4G-netwerk, maar als je gebeld wordt, schakelt de provider jou terug naar het oudere 3G-netwerk. Het toestel zet dan eerst alle verbindingen uit en schakelt ze één voor één weer in.
 
Daardoor kan het internet wat trager lijken en kan het zijn dat het geluid een paar seconden verstoort raakt. Als het 4G-bereik wat minder is in een bepaalde omgeving, kan het even duren voordat de hele verbinding weer is opgestart.

De telefoon opnieuw opstarten
Het klinkt heel gek, maar simpelweg de telefoon opnieuw opstarten verhelpt ontvangstproblemen in de meeste gevallen. Een telefoon is tegenwoordig net een kleine computer, en die moet wel eens opnieuw opgestart worden.
 
Met ‘opnieuw opstarten’ bedoelen we de telefoon echt helemaal uitzetten, een paar minuten wachten en weer aanzetten. Vergeet niet je PIN-code bij de hand te houden!

Bij een raam gaan staan
Is het je wel eens opgevallen dat mensen vaak voor een raam staan te telefoneren? Naast dat het vaak een gewoonte is, helpt het ook echt voor het bereik. Dat komt doordat er minder blokkades in de weg zitten. Het kan ook helpen om buiten te gaan staan, zodat je geen last hebt van bijvoorbeeld het glas in huis.

Wi-Fi en Bluetooth
Goed om te weten: alles van iPads, tot magnetrons en andere elektronica kunnen storen op het bereik van de mobiele telefoon. Ze zenden allen op dezelfde frequentie uit. Deze frequenties worden ook gebruikt voor Wi-Fi en Bluetooth.
 
Schakel daarom Wi-Fi en Bluetooth uit als je een slecht bereik hebt. De telefoon heeft dan ook meer energie om een beter signaal te vinden. In het beste geval schakel je deze apparaten uit als je ze niet gebruikt.

De simkaart wisselen
Nog steeds problemen? Bekijk dan de dekkingskaart van Youfone. Als er op de dekkingskaart staat dat je een goede dekking zou moeten hebben, en het wisselen van telefoon ook niet heeft geholpen, is de kans groot dat er iets mis is met de simkaart. De simkaart moet dan misschien omgewisseld worden. Youfone neemt dan jouw oude simkaart in en geeft daar een nieuwe voor terug.