Appen achter het stuur, hoe zit het ook alweer?
De laatste tijd is het veel in het nieuws geweest: appen achter het stuur. Dat het niet mag, weten we. En dat je er een boete voor kunt krijgen, is ook algemeen bekend. Maar wat wordt nu precies verstaan onder ‘appen achter het stuur’ en welke regels komen er in de toekomst voor?
Appen achter het stuur volgens de wet
Volgens de wet is het niet toegestaan om met een mobiele telefoon in de hand te bellen, sms’en of te appen. Daar zit meteen het belangrijke: het vasthouden van de mobiele telefoon. Waar het omgaat, is dat je niet de aandacht bij de weg hebt als je appt en rijdt tegelijk.
Door te appen achter het stuur breng je jezelf en anderen in gevaar. Daarom mag het niet en kun je er een boete voor krijgen. Je telefoon tussen oor en schouder houden mag ook niet, net als tussen een hoofddeksel klemmen.
Waarom mag het niet?
Handheld bellen, sms’en of appen achter het stuur mag niet omdat het leidt tot gevaarlijk weggedrag en je de kans op een ongeval verhoogt. Geen mens kan twee dingen tegelijk, dus ook geen telefoon bedienen en een auto besturen. Je raakt dan afgeleid en hebt de aandacht niet meer bij de weg.
In het beste geval berg je je telefoon op en zet je deze op stil. Stop de telefoon bijvoorbeeld in een tas, terwijl deze op stil staat. Dan hoef je ook de aandacht niet te verdelen tussen een telefoongesprek en het rijden. Zodra je op de plaats van bestemming bent, kun je de telefoon dan meteen weer pakken.
Vorig jaar moesten bergingsbedrijven bij bijna 26.000 ongelukken ter plaatse komen. Dat is ruim 27 procent meer dan vier jaar geleden. Die stijging komt waarschijnlijk door het gebruik van smartphones achter het stuur. Daarom is bellen of appen en autorijden geen goed idee.
De boete voor handheld bellen
Voor handheld bellen, sms’en en appen tijdens het rijden kun je een boete krijgen. Deze boete bedraagt in 2018 230 euro, exclusief 9 euro administratiekosten. Zonde van het geld! Het valt te verwachten dat deze boete in de toekomst nog verder omhoog gaat, omdat het een zeer ernstig vergrijp is.
Op de fiets
Voor het fietsen gelden andere regels. Op de fiets mag je bellen en naar muziek luisteren, maar het wordt niet aangeraden. Je raakt namelijk ook op de fiets afgeleid, terwijl je eigenlijk op het verkeer zou moeten letten. Er is een belangrijke regel bij het gebruik van de fiets: je mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen,
Dat is erg belangrijk om te weten, want als je dat wel doet, kun je veroordeeld worden. Want stel je voor dat je een ongeluk krijgt waarbij iemand zwaar gewond raakt, omdat jij zat te bellen of muziek zat te luisteren op de fiets. Het is dus beter om het niet te doen.
Wat mag dan wel?
Voordat je vertrekt, kun je het best de telefoon zo instellen, dat je deze later handsfree via het dashboard kunt bedienen. Je mag daarentegen dit niet instellen terwijl je rijdt. Spraakbediening, zoals Siri, is wel toegestaan. Je hoeft dan immers niet op het scherm te kijken en hebt het toestel niet in de hand.
Wat voor iedereen het veiligst is, is het handheld bellen, sms’en of appen als je met de auto stilstaat. Het liefst sta je op een veilige manier geparkeerd op een parkeerplaats. Stilstaan voor een file of een stoplicht met je telefoon in de handen mag volgens de wet ook.
Het wetsartikel
Als je meer wilt weten over het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer, dan kun je artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 lezen. In dit artikel staat ook dat de regels niet alleen gelden voor automobilisten, maar voor alle motorvoertuigen, bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met een motor.
In de toekomst
In de toekomst worden de regels waarschijnlijk veel strenger. In Den Haag is een wetsvoorstel in de maak waarin appen en bellen achter het stuur wordt gezien als ‘roekeloosheid’.
Veilig Verkeer Nederland zou graag zien dat gebruik van de mobiele telefoon in de auto net zo streng wordt bestraft als onder invloed rijken. Dan krijgt de bestuurder niet alleen een boete, maar ook een celstraf.