eSIM installeren
als bestaande klant
Heb je al Youfone Sim Only en wil je jouw fysieke simkaart vervangen door een eSIM? Wij helpen je met installeren.
Video
Check of je telefoon klaar is voor eSIM
- Check of je toestel eSIM ondersteunt met de eSIM toestelcheck.
- Zorg dat je verbonden bent met een stabiel wifi-netwerk.

eSIM installeren als bestaande klant
eSIM installeren op Android
- Open de MyYoufone-app
De eSIM installeer je via de MyYoufone-app. Open de app op de telefoon waarmee je de eSIM gaat gebruiken en log in. - Bestel een eSIM
Bestel een nieuwe eSIM door in de MyYoufone-app via 'Producten' > 'Sim Only' naar 'Abonnementen-instellingen' te gaan. Selecteer daarna 'Vervangende simkaart'. Daar bestel je een Youfone eSIM. - Valideer je bestelling
Om je eSIM te kunnen bestellen is er validatie nodig via iDEAL. Klik op 'Betaal 1 cent via iDEAL' en doe de betaling. Let op: is je rekeningnummer minder dan 7 dagen bekend bij ons? Dan kun je de validatie nog niet gebruiken. - Activeer je eSIM
Als de bestelling van je eSIM succesvol is ontvang je binnen 30 minuten een e-mail waarin staat dat je jouw eSIM kan downloaden. In de MyYoufone-app is dan de knop ‘Activeer eSIM’ zichtbaar via ‘Producten’ > ‘Sim Only’. Heb je meerdere telefoonnummers? Selecteer het juiste telefoonnummer. - Kies of je één of twee simkaarten wil gebruiken
Daarna zie je een scherm waar je kiest je of je 1 of 2 simkaarten wil gebruiken. Kies 1 simkaart als je alleen de Youfone eSIM gaat gebruiken. Als je ook nog een ander telefoonnummer wil gebruiken, kies je voor 2 simkaarten. Bij 2 simkaarten stel je in welke sim je als standaard gebruikt. - Installeer je eSIM
Volg de verdere stappen in de app om je eSIM te installeren. Installeer je eSIM voor het eerst op je telefoon? Dan vraagt je telefoon waarschijnlijk om toestemming. Na je toestemming start de installatie. De installatie kan een paar minuten duren. - Zet je telefoon uit en aan
Je eSIM is nu geïnstalleerd. Zet je telefoon uit en weer aan zodat de eSIM werkt. De fysieke simkaart of eSIM op je oude toestel zal niet meer werken.
- Download de MyYoufone-app
De eSIM installeer je via onze app. Download de MyYoufone-app op de telefoon waarmee je de eSIM gaat gebruiken en log in. - Bestel een eSIM
Bestel een nieuwe eSIM door in de MyYoufone-app onder via ‘Producten’ > ‘Sim Only’ naar ‘Abonnement-instellingen’ te gaan. Selecteer vervolgens ‘Vervangende simkaart’. Daar bestel je een Youfone eSIM. - Valideer je bestelling
Om je eSIM te kunnen bestellen is er validatie nodig via iDEAL. Klik op 'Betaal 1 cent via iDEAL' en doe de betaling. Let op: is je rekeningnummer minder dan 7 dagen bekend bij ons? Dan kun je de validatie nog niet gebruiken. - Activeer je eSIM
Als de bestelling van je eSIM succesvol is ontvang je binnen 30 minuten een e-mail waarin staat dat je jouw eSIM kan downloaden. In de MyYoufone-app is dan de knop ‘Activeer eSIM’ zichtbaar via ‘Producten’ > ‘Sim Only’. Heb je meerdere telefoonnummers? Selecteer het juiste telefoonnummer. - Kies of je één of twee simkaarten wil gebruiken
Daarna zie je een scherm waar je kiest je of je 1 of 2 simkaarten wil gebruiken. Kies 1 simkaart als je alleen de Youfone eSIM gaat gebruiken. Als je ook nog een ander telefoonnummer wil gebruiken, kies je voor 2 simkaarten. Bij 2 simkaarten stel je in welke sim je als standaard gebruikt. - Installeer je eSIM
Volg de verdere stappen in de app om je eSIM te installeren. Installeer je eSIM voor het eerst op je telefoon? Dan vraagt je telefoon waarschijnlijk om toestemming. Na je toestemming start de installatie. De installatie kan een paar minuten duren. - Zet je telefoon uit en aan
Je eSIM is nu geïnstalleerd. Zet je telefoon uit en weer aan zodat de eSIM werkt. Als je de plastic simkaart niet gebruikt als tweede simkaart kan je die nu uit je telefoon halen.
eSIM installeren op iPhone
- Open de MyYoufone-app
De eSIM installeer je via de MyYoufone-app. Open de app op de telefoon waarmee je de eSIM gaat gebruiken en log in. - Bestel een eSIM
Bestel een nieuwe eSIM door in de MyYoufone-app onder via ‘Producten’ > ‘Sim Only’ naar ‘Abonnement-instellingen’ te gaan. Selecteer vervolgens ‘Vervangende simkaart’. Daar bestel je een Youfone eSIM. - Valideer je bestelling
Om je eSIM te kunnen bestellen is er validatie nodig via iDEAL. Klik op 'Betaal 1 cent via iDEAL' en doe de betaling. Let op: is je rekeningnummer minder dan 7 dagen bekend bij ons? Dan kun je de validatie nog niet gebruiken. - Activeer je eSIM
Als de bestelling van je eSIM succesvol is ontvang je binnen 30 minuten een e-mail waarin staat dat je jouw eSIM kan downloaden. In de MyYoufone-app is dan de knop ‘Activeer eSIM’ zichtbaar via ‘Producten’ > ‘Sim Only’. Heb je meerdere telefoonnummers? Selecteer het juiste telefoonnummer. - Kies of je één of twee simkaarten wil gebruiken
Daarna zie je een scherm waar je kiest je of je 1 of 2 simkaarten wil gebruiken. Kies 1 simkaart als je alleen de Youfone eSIM gaat gebruiken. Als je ook nog een ander telefoonnummer wil gebruiken, kies je voor 2 simkaarten. Bij 2 simkaarten stel je in welke sim je als standaard gebruikt. - Installeer je eSIM
Er wordt een nieuw scherm geopend op je iPhone. Zie je 'MyYoufone wil een eSIM activeren op deze telefoon.'? Klik dan op 'Ga door'. Dan staat er dat je een eSIM van KPN NL kan activeren. Klik op 'Ga door'. Je eSIM wordt nu geïnstalleerd en geactiveerd. De installatie kan een paar minuten duren. - Stel je eSIM in
Geef aan of je jouw eSIM wil gebruiken voor iMessage en FaceTime voor je Apple ID. Is er nog een simkaart actief op je telefoon? Dan volgt er een scherm waar je kiest welk simkaart je standaard wil gebruiken. Wil je meteen kunnen bellen, sms'en en internetten met je Youfone eSIM? Kies dan voor de onderste simkaart, want dat is je Youfone eSIM. - Zet je telefoon uit en aan
Je eSIM is nu geïnstalleerd. Zet je telefoon uit en weer aan zodat de eSIM werkt. De fysieke simkaart of eSIM op je oude toestel zal niet meer werken.
- Download de MyYoufone-app
De eSIM installeer je via onze app. Download de MyYoufone-app op de telefoon waarmee je de eSIM gaat gebruiken en log in. - Bestel een eSIM
Bestel een nieuwe eSIM door in de MyYoufone-app onder via ‘Producten’ > ‘Sim Only’ naar ‘Abonnement-instellingen’ te gaan. Selecteer vervolgens ‘Vervangende simkaart’. Daar bestel je een Youfone eSIM. - Valideer je bestelling
Om je eSIM te kunnen bestellen is er validatie nodig via iDEAL. Klik op 'Betaal 1 cent via iDEAL' en doe de betaling. Let op: is je rekeningnummer minder dan 7 dagen bekend bij ons? Dan kun je de validatie nog niet gebruiken. - Activeer je eSIM
Als de bestelling van je eSIM succesvol is ontvang je binnen 30 minuten een e-mail waarin staat dat je jouw eSIM kan downloaden. In de MyYoufone-app is dan de knop ‘Activeer eSIM’ zichtbaar via ‘Producten’ > ‘Sim Only’. Heb je meerdere telefoonnummers? Selecteer het juiste telefoonnummer. - Kies of je één of twee simkaarten wil gebruiken
Daarna zie je een scherm waar je kiest je of je 1 of 2 simkaarten wil gebruiken. Kies 1 simkaart als je alleen de Youfone eSIM gaat gebruiken. Als je ook nog een ander telefoonnummer wil gebruiken, kies je voor 2 simkaarten. Bij 2 simkaarten stel je in welke sim je als standaard gebruikt. - Installeer je eSIM
Er wordt een nieuw scherm geopend op je iPhone. Zie je 'MyYoufone wil een eSIM activeren op deze telefoon.'? Klik dan op 'Ga door'. Dan staat er dat je een eSIM van KPN NL kan activeren. Klik op 'Ga door'. Je eSIM wordt nu geïnstalleerd en geactiveerd. De installatie kan een paar minuten duren. - Stel je eSIM in
Geef aan of je jouw eSIM wil gebruiken voor iMessage en FaceTime voor je Apple ID. Is er nog een simkaart actief op je telefoon? Dan volgt er een scherm waar je kiest welk simkaart je standaard wil gebruiken. Wil je meteen kunnen bellen, sms'en en internetten met je Youfone eSIM? Kies dan voor de onderste simkaart, want dat is je Youfone eSIM. - Zet je telefoon uit en aan
Je eSIM is nu geïnstalleerd. Zet je telefoon uit en weer aan zodat de eSIM werkt. Als je de plastic simkaart niet gebruikt als tweede simkaart kan je die nu uit je telefoon halen.
Veelgestelde vragen
-
Als je voor eSIM kiest, hoef je niet te wachten op je simkaart. Je installeert de eSIM direct op je telefoon via de app. En de eSIM is ook nog eens beter voor het milieu dan de fysieke simkaart. Ontdek alle voordelen van onze eSIM.
-
Nee, het installeren van onze eSIM gaat volledig via de MyYoufone-app. Je hebt hier dus geen QR-code voor nodig.
-
Start je telefoon opnieuw op als je dat nog niet hebt gedaan. Na het herstarten kan het nog een paar minuten duren voordat je weer verbonden bent met het netwerk.
-
Als de activatie van de eSIM is vastgelopen, wordt het activeringsproces afgerond wanneer je netwerkverbinding weer sterk genoeg is. Blijft de het activeringsproces toch vastlopen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Gebruik je naast de eSIM van Youfone nog een andere (fysieke) simkaart in je telefoon? Dan kies je tijdens het installeren van de eSIM voor 'Twee simkaarten tegelijk'. Deze instelling zorgt ervoor dat je alvast kan instellen welke simkaart je standaard wil gebruiken.
Ik krijg een melding dat er iets misgaat
Verwijder alle fysieke simkaarten uit je telefoon en volg het installatieproces opnieuw. Deze melding komt namelijk vaak voor wanneer er nog een fysieke simkaart in de telefoon zit tijdens het installeren van de eSIM. Ga je uiteindelijk meerdere simkaarten gebruiken? Na het installeren kan je jouw fysieke simkaart weer in je telefoon doen. -
Als je jouw telefoon in het buitenland hebt gekocht is het mogelijk dat de telefoon is vergrendeld door de buitenlandse aanbieder. Dit noemen we een simlock. Hierdoor kan de eSIM niet op je telefoon worden geïnstalleerd. Checken of je een telefoon met simlock hebt? Doe een andere simkaart in je telefoon. Werkt de andere simkaart niet? Dan heb je een telefoon met simlock.
-
Dit probleem komt soms voor op de iPhone. Je moet je telefoonnummer dan handmatig koppelen aan je Apple ID. We leggen je hier uit hoe het moet. Nadat je het telefoonnummer gekoppeld hebt, is het ook mogelijk om iMessage en FaceTime te verbinden met je telefoonnummer.
-
Als je de eSIM voor de eerste keer installeert, kan deze foutmelding te maken hebben met een zwakke internetverbinding of er zijn te veel eSIMs geïnstalleerd op je telefoon.
Heb je de eSIM vaker dan één keer via onze app aangevraagd? Dan kan het ook zijn dat er meerdere aanvragen tegelijk lopen, waarbij er een aanvraag bij zit waarvan de code niet meer geldig is. Je kan in dit geval het beste contact opnemen met onze klantenservice.
-
Op dit moment ondersteunt onze eSIM nog geen smartwatches. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je smartwatch of Apple Watch.