Sim Only - Buitenland
Binnen de EU kun je gewoon internetten met je normale bundel en kan je extra MB's bijkopen.
Voor internet buiten de EU is het anders. Je kan alleen internet gebruiken als je een speciale bundel hebt aangeschaft. Deze kun je aanzetten via MyYoufone. Wil je toch internetten zonder speciale bundel? Gebruik dan wifi.
Bekijk hier alle informatie over verbruik in het buitenland.
Wees bewust met mobiel internetten, zeker buiten de EU!
Binnen de EU kun je gewoon gebruik maken van je internetbundel, net zoals in Nederland. Voor internetverkeer buiten de EU kan je Buitenlandbundels aanschaffen in MyYoufone. Let op, dit zijn speciale bundels. Je normale bundels / extra MB's kunnen dus nooit buiten de EU gebruikt worden.
Youfone heeft een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet om je dataverbruik in de gaten te houden.
- Ga je naar het buitenland en wil je geen ongewenste verrassingen op je factuur? Dan zijn er verschillende opties:
- Zet een dataplafond aan voor internetten binnen de EU
- Schakel "Verkeer in het buitenland" uit via MyYoufone.nl of de MyYoufone-app
- Schakel "dataroaming" of "roaming" uit via je toestel
Je kunt internet blokkeren, maar je kunt ook proberen het gebruik van mobiel internet te verminderen. Dit doe je door:
- Gebruik zoveel mogelijk gratis Wifi-hotspots in het buitenland, zoals bij een hotel of een terras.
- Schakel automatisch updaten/synchronisatie op de achtergrond uit (bijvoorbeeld Facebook of e-mail) en stel in dat applicaties geen data op de achtergrond mogen downloaden.
- Kies bij mobiel internetten voor de mobiele versie van websites als dat mogelijk is. Het adres begint vaak met m., mob. of mobiel.
- Het gebruik van locatie gebaseerde diensten, zoals Google Maps, kan veel data verbruiken. Daarom is het beter locatiebepaling (GPS) uit te zetten en alleen in te schakelen wanneer nodig is.
- Wees voorzichtig met het bekijken of versturen van video’s, muziek streamen/downloaden en/of foto’s versturen in hoge kwaliteit. Deze zaken maken intensief gebruik van mobiele data.
- In MyYoufone kan je jouw verbruik bijhouden en daarbij ook het verbruik van mobiele data. Ook ontvang je een bericht als je bundel (bijna) op is. Hier kan wel enige vertraging op zitten.
- Mocht je specifiek willen weten hoeveel data je hebt verbruikt in de afgelopen maand, dan kan je dit in de specificaties in MyYoufone terugvinden.
Bekijk hier alle informatie over verbruik in het buitenland.
In de video's op deze pagina leggen we stap voor stap uit wat je zelf kunt checken als niet kunt internetten in het buitenland. We hebben ook de stappen hieronder voor je uitgeschreven.
Als je niet kunt internetten in het buitenland, dan adviseren we je de volgende stappen te doorlopen.
- Controleer of je helemaal niet kunt internetten of dat je één specifieke app niet kunt gebruiken
- Controleer je internettegoed
- Verbindt opnieuw met een mobiel netwerk
- Probeer te internetten via verschillende mobiele netwerken
- Controleer je toestelinstellingen
- Controleer de netwerkinstellingen
- Gebruik je duo-sim? Controleer dan of je de juiste simkaart gebruikt
- Neem contact met ons op voor extra hulp
Hieronder hebben we per stap uitgelegd wat je precies kan doen:
Stap 1 Generiek internet probleem of App-specifiek probleem?
Het beste is om met je telefoon naar www.youfone.nl te gaan en een bericht via WhatsApp te sturen. Als www.youfone.nl niet wilt laden en het WhatsApp-bericht wordt niet verstuurd, dan lijkt het erop dat het een algemeen mobiel internet probleem is.
Stap 2 Internet tegoed
Binnen de EU is je internetbundel geldig net zoals in Nederland, buiten de EU niet. Buiten de EU koop je eerst een Buitenlandbundel via MyYoufone of de MyYoufone-app om te kunnen internetten.
Stap 3 Maak opnieuw verbinding met een mobiel netwerk
Schakel hiervoor de toestelinstelling “Vliegtuigmodus” (ook wel “Vliegtuigstand” genoemd) in, wacht 10 seconden en schakel het vervolgens weer uit. Je toestel zoekt dan weer naar een mobiel netwerk. Vaak verhelpt dit het probleem.
Stap 4 Probeer verschillende mobiele netwerken
Als je nog niet tevreden bent, probeer dan te internetten via verschillende mobiele netwerken. Selecteer dan zelf verschillende mobiele netwerken. Dit doe je als volgt:
- Geef je toestel opdracht verschillende netwerken te zoeken
- Voor Apple / IOS: Ga naar Instellingen, Netwerkselectie, Schakel “automatisch” uit
- Voor Samsung / Android: Ga naar Instellingen, Mobiel netwerken, Netwerkoperators; Selecteer “Hnu andmatig selecteren”
- Je toestel zoekt en toont een lijst van beschikbare mobiele netwerken
- Selecteer het eerste mobiele netwerk, wacht tot er netwerkstreepjes rechts bovenin je scherm oplichten of maximaal 30 seconden.
- Werkt het niet? Probeer alle beschikbare netwerken!
Stap 5 Controleer je toestelinstellingen
Toestelinstellingen voor Apple / IOS
- Zet “Dataroaming” aan
- Ga naar Instellingen, Mobiel netwerk, Mobiel data; Zet “Dataroaming” aan
- Controleer de APN
- Ga naar Instellingen, Mobieldatanetwerk; Voor “Mobiel data” moet de APN “Internet” zijn en gebruikersnaam en wachtwoord moet leeg zijn. Als je hier iets wijzigt, zet dan je toestel uit en weer aan
- Zet “Mobiele data” aan
- Ga naar Instellingen, Mobiel netwerk, Zet “Mobiel data” aan
- Gebruik een 4G netwerk
- Ga naar Instellingen, Mobiel netwerk, Gesprekken en Data.
- Schakel een optie in waarin in ieder geval ook 4G wordt vermeld
- Deze optie is niet voor elk toestel beschikbaar, sla deze instelling dan over.
Toestelinstellingen voor Samsung / Andoid
- Zet “Roaming” aan
- Ga naar Instellingen, Mobiele netwerken; Zet “Roaming” aan
- Controleer de APN
- Ga naar Instellingen, Mobiele netwerken, Namen toegangspunten. Selecteer het “Toegangspunt” (KPN) internet.
- Indien deze niet beschikbaar is, voeg dan zelf een nieuw toegangspunt toe met de volgende waarde:
- “Naam” Youfone
- “APN” internet”
- “MCC” 204,
- “MNC” 08
- “Verificatietype”vink 'Geen' aan
- “Type toegangspunt” default,supl (let op: in kleine letters) en kies OK. Verschijnt dit scherm niet, vink Internet aan
- Druk nu of de 3 puntjes rechts bovenin of de menu knop om de instellingen op te slaan.
- Start je toestel ook opnieuw op
- Zet “Mobiel gegevens” aan
- Ga naar Instellingen, Gegevensverbruik; Zet “Mobiel gegevens” aan
- Gebruik een 4G of 5G netwerk
- Ga naar Instellingen, Mobiele netwerken; Selecteer “Netwerkmodus”
- Schakel een optie in waarin 4G of 5G wordt vermeld
- Deze optie is niet voor elk toestel beschikbaar, sla hem dan over.
Stap 6 Controleer de netwerkinstellingen
Nog steeds geen goede internetverbinding? Dan kan je Youfone netwerkinstellingen controleren
- Controleer of je een SMS- of Email-bericht van Youfone hebt gehad waaruit blijkt dat je verbinding geblokkeerd zou kunnen zijn
- Ga vervolgens naar de MyYoufone-app of MyYoufone.nl
- Wees er zeker van dat de optie “Verkeer in het buitenland” is ingeschakeld.
- Ga hiervoor naar Abonnement en instellingen; Netwerkinstellingen; Verkeer in het buitenland
- Als laatste, controleer of je voldoende internettegoed hebt
- Wees er zeker van dat de optie “Verkeer in het buitenland” is ingeschakeld.
Stap 7 Alleen voor klanten met een duo-sim: gebruik de juiste simkaart
Als je niet weet wat een duo-sim is, dan kun je deze stap overslaan. Klanten met een duo-sim begrijpen wat ze moeten controleren.
Stap 8 Klantenservice
Als je nog steeds niet tevreden bent of het lukt gewoon niet, bel ons dan, chat met ons of stuur een email. We helpen je dan graag!
Internet in EU
De regels zijn hetzelfde als in Nederland, de MB's gaan van je bundel af. Ook het dataplafond en de extra MB's zijn geldig in de EU. Het buitenbundel tarief is gelijk aan het buitenbundel tarief in Nederland.
Klanten met een onbeperkt mobiel internet abonnement, kunnen maximaal 25 GB binnen de EU verbruiken binnen hun abonnement.
Internetten buiten de EU
Mobiel internetten buiten de EU is standaard geblokkeerd. Voor internet verkeer buiten de EU kan je bundels aanschaffen in MyYoufone of de MyYoufone-app. Let op:Dit zijn speciale Buitenlandbundels. Je normale bundels / extra MB's kunnen dus nooit buiten de EU gebruikt worden.
Bekijk hier alle informatie over verbruik in het buitenland.
Het is mogelijk dat je een automatisch bericht ontvangt met de melding dat je voor € 60,50 aan mobiel internet hebt verbruikt in het buitenland. Dit is een afspraak die de Europese Commissie heeft gemaakt om consumenten te beschermen tegen hoge facturen in het buitenland.
Wanneer je de instructies in het bericht volgt, kan je weer gebruik maken van het internet. Ons advies is dat niet te doen en niet boven de limit van € 60,50 per maand te internetten in het buitenland.
Klik hier voor de zoneverdeling.
-
Sim Only geldig in EU
-
Gratis nummerbehoud
-
Betrouwbaar KPN-netwerk
-
Ook met eSIM
-
Gratis 5G
-
14 dagen bedenktijd