Sim Only - Buitenland

  • Bellen & sms
  • Internet
Klantenservice
  • Bellen & sms
  • Internet
Bellen & sms

Overal binnen de EU is je normale bel/sms-bundel geldig. Binnen je bundel kun je zorgeloos bellen of sms’en naar Nederlandse nummers. Voor het bellen naar servicenummers kunnen er wel extra kosten in rekening gebracht worden, kijk op de tarievenpagina voor meer informatie. Ga je binnen de EU toch buiten je bundel? Dan rekent Youfone de Nederlandse tarieven voor bellen en sms’en. Buiten de EU zijn verbruikskosten altijd buiten je bel/sms-bundel.

In de EU bellen en sms’en naar Nederlandse nummers

Je kunt binnen de hele EU gebruikmaken van je normale bundel. Het tarief buiten de bundel is gelijk aan het buitenbundeltarief in Nederland. Bijvoorbeeld: Je hebt nog 20 minuten over in je bundel en belt 25 minuten van Duitsland naar Nederland. De resterende vijf minuten worden verrekend op basis van het buitenbundeltarief, net als in Nederland.

In de EU bellen en sms’en naar nummers in de EU

Bellen naar een mobiel nummer (NL) binnen de EU valt gewoon binnen je bundel. Dit geldt ook als je vanuit een EU- land naar een ander EU-land belt. Bijvoorbeeld: vanuit Frankrijk naar Spanje. Dit valt namelijk onder roaming.

Bel je vanuit Nederland naar een netnummer van een EU-land? Bijvoorbeeld vanuit Nederland naar de receptie van een hotel in Spanje bellen. Dit valt buiten de bundel.

Buiten de EU bellen en sms’en  

Buiten de EU valt bellen en sms’en altijd buiten de normale bundel.  

 

Bekijk hier alle informatie over verbruik in het buitenland

Bekijk hier de tarieven en voorwaarden

Bekijk hier de zone-verdeling

Was dit antwoord nuttig?

Het is mogelijk om bepaalde abonnementsinstellingen te activeren of deactiveren! Dit kan eenvoudig in MyYoufone!

Indien je reist naar een land buiten de EU, dan is het blokkeren van 'Verkeer in het buitenland' zeker een optie om verrassingen op je factuur te voorkomen. Voor de zekerheid hebben we sowieso 'Internetten buiten de EU' uitgezet om onverwachte kosten te voorkomen. Maar ook dit kun je wijzigen via MyYoufone.  

Was dit antwoord nuttig?

Je kunt vanuit de hele EU gebruik maken van je bel/sms-bundel voor het bellen en sms’en naar mobiele en vast nummers uit de EU.. Het tarief buiten je bundel is gelijk aan het buitenbundel tarief in Nederland. Bijvoorbeeld: Je hebt nog 20 minuten over in je bundel en belt 25 minuten van Duitsland naar Nederland. De resterende vijf minuten worden verrekend op basis van het buitenbundeltarief, net als in Nederland.

Bekijk hier alle informatie over verbruik in het buitenland.

Was dit antwoord nuttig?
Mobiel bellen in, naar en vanuit het buitenland is bijna net zo gemakkelijk als in Nederland. 
Probeer het nummer een keer te bellen of sms'en met landcode ervoor, maar ook een keer zonder landcode. Dus als je naar een Nederlands mobiel nummer belt, probeer het dan een keer als 06 12345678 (10 cijfers). Maar ook als nummer +316 12345678 (een '+'-teken plus 11 cijfers) of als 00316 612345678 (13 cijfers).

Let op: bellen vanuit Nederland naar een buitenlandse telefoonnummer wordt niet met je bundel verrekend en altijd apart in rekening gebracht.

Was dit antwoord nuttig?
Klik hier voor de zoneverdeling.

 

Was dit antwoord nuttig?
Nee, voor het ontvangen van sms'jes in het buitenland hoef je niet te betalen.
Was dit antwoord nuttig?

Je telefoon zoekt automatisch een mobiel netwerk wanneer je in het buitenland bent.

In het buitenland kun je meestal gebruik maken van meerdere mobiele netwerken en in Nederland maar van één. Dat heeft voordelen (als je geen dekking hebt kun je een ander netwerk proberen), maar ook nadelen (het is niet bekend welke mobiel netwerk op welke plaats de beste dekking heeft).

Het gebeurt soms dat het niet lukt om verbinding te maken met een mobiel netwerk in het buitenland. Dat overkomt eigenlijk iedereen wel eens. Dit merk je omdat je dan niet kunt internetten, bellen en sms'en. Ook licht er geen enkel streepje op van je 'Mobiel signaal' symbool bovenin je scherm van je telefoon. 

Kun je wel bellen, maar niet internetten in het buitenland? Dan heb je wel verbinding met een mobiel netwerk! Ga dan ook naar 'Internetten in het buitenland werkt niet'.

In de video's op deze pagina leggen we stap voor stap uit wat je zelf kunt checken als problemen ervaart in het buitenland. We hebben ook de stappen hieronder voor je uitgeschreven.

De samenvatting:

  1. Zet je toestel uit en vervolgens weer aan
  2. Controleer of iemand anders op dezelfde plek wel verbinding heeft
  3. Controleer of roaming aanstaat op je toestel
  4. Probeer 1x verbinding te maken met elk beschikbaar mobiel netwerk
  5. Controleer of "Verkeer in het buitenland" (roaming) aanstaat op MyYoufone
  6. Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk
  7. Controleer of je email / sms'jes hebt ontvangen van Youfone

Kom je er dan nog niet uit of loop je al eerder tegen problemen aan. Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Hierbij de uitgebreide toelichting

Stap 1: Uit- en aanzetten toestel

Zet eerst je toestel uit, wacht 30 seconden en zet je toestel weer aan. Het toestel probeert zich dan opnieuw te verbinden met een mobiel netwerk. 

Stap 2 Controleer of iemand anders op dezelfde plek wel verbinding heeft

In Nederland zijn we gewend dat we overal verbinding hebben met een mobiel netwerk. In het buitenland is niet altijd overal dekking. Maar als iemand anders wel kan internetten of bellen via een mobiel netwerk, dan zou jij het ook moeten kunnen!

Stap 3 Controleer of roaming aanstaat op je toestel

Roaming is Engels voor 'Verkeer in het buitenland'. Doe dit als volgt:

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘Instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Opties Mobiel data’
  4. Zet 'Dataroaming' aan

 Android / Samsung 

  1. Ga naar ‘Instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Verbindingen
  3. Kies dan: ‘Mobiele netwerken
  4. Zet 'Roaming' aan

Wacht vervolgens 30 seconden en probeer te internetten of te bellen.

Stap 4 Probeer verbinding te maken met alle beschikbare netwerken

Nog geen verbinding? Dan gaan we één voor één proberen verbinding te maken met de beschikbare mobiel netwerken. Doe dit als volgt: 

IOS / Apple

  1. Ga naar ‘Instellingen’ op je telefoon
  2. Kies: ‘Mobiel netwerk’
  3. Kies dan: ‘Netwerkselectie’
  4. Zet 'Automatisch' uit

 Android / Samsung  

  1. Ga naar 'instellingen’ op je telefoon 
  2. Kies: 'verbindingen'
  3. Kies dan: 'mobiele netwerken' - 'netwerkoperators
  4. Zet 'Automatisch' uit

Wacht vervolgens  maximaal 30 seconden. In je toestel zullen dan één of meerdere netwerken verschijnen. 

Probeer dan verbinding te maken met de netwerken door er een te selecteren. Probeer eerst het bovenste netwerk, dan de volgende in de lijst. 

Als je een netwerk selecteert, lijkt er soms niets te gebeuren. Wacht 30 seconden per netwerk om te kijken of verbinding is gemaakt. 

Stap 5 Controleer of 'Verkeer in het buitenland' (roaming) aanstaat op MyYoufone

Standaard staat dit aan, maar het is goed om te controleren of dit ook bij jou nog het geval is. Doe dit als volgt: 

  1. Log in bij MyYoufone
  2. Ga naar ‘Abonnement & Instellingen’
  3. Ga naar ‘Netwerkinstellingen'
  4. Controleer of 'Verkeer in het buitenland' aan staat
  5. Indien dat niet het geval is, zet het dan aan

Als je een wijziging hebt aangebracht, wacht dan vervolgens maximaal twee minuten om er zeker van te zijn dat de wijziging is verwerkt. Zet na twee minuten je toestel uit en weer aan.

Stap 6 Probeer 5x verbinding te maken met hetzelfde mobiele netwerk

Bij stap vier heb je geprobeerd om verbinding te maken met elk beschikbaar netwerk. Uit ervaring blijkt dat het in sommige gevallen kan voorkomen dat het verbinden pas lukt na vijf keer (!) proberen. Probeert dat uit bij de verschillende mobiele netwerken.

Stap 7 Controleer of Youfone je een e-mail of sms heeft gestuurd  

Youfone kan je simkaart (tijdelijk) blokkeren voor verkeer in het buitenland. Bijvoorbeeld als wij verdacht verbruik constateren. Controleer of je een e-mails en sms'jes hebt ontvangen van Youfone. Hierin staat wat je in zo’n situatie kan doen.

Alle stappen doorlopen en kom je er nog niet uit?  Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Was dit antwoord nuttig?

De voicemail werkt en kost in landen binnen de EU hetzelfde als in Nederland. Om je voicemail in de EU te beluisteren, bel je naar 1233 of +31-(0)6-12001233. 

Als je buiten de EU bent, werkt het wat anders. Je kunt je voicemail op dezelfde manier beluisteren, maar betaalt het tarief alsof je vanuit het land naar Nederland belt.  

Ben je buiten de EU en word je gebeld, maar neem je niet op? Dan wordt het gesprek doorgezet naar je voicemail. Buiten de EU zijn hier kosten aan verbonden. Schakel uit voorzorg je voicemail uit door te bellen naar 12339.

Was dit antwoord nuttig?
Roaming wordt gebruikt wanneer je in het buitenland gebruik maakt van een mobiel netwerk. In Nederland gebruik je het KPN-netwerk. In het buitenland kun je mobiele netwerken gebruiken die Youfone heeft geselecteerd in samenwerking met KPN. Deze buitenlandse mobiele netwerken worden ook wel 'roaming partners' genoemd.
Was dit antwoord nuttig?

Bel je vanuit Nederland naar een mobiel of vast nummer van een EU-land? Dan valt dit niet binnen je bundel en zal dit apart in rekening worden gebracht. Dit is het geval als je bijvoorbeeld vanuit Nederland naar de receptie van een hotel in Spanje belt.

Bekijk hier de tarieven en voorwaarden.

Bekijk hier de zoneverdeling.

Was dit antwoord nuttig?

Op reis is Visual Voicemail extra handig. Je hoeft niet eerst alle binnengekomen berichten te beluisteren. Je selecteert gewoon de voicemails die jou relevant lijken. Dat scheelt je meteen minutenlang bellen naar je voicemail. Zo bespaar je bovendien een stuk van je belbundel, want Visual Voicemail verbruikt data. 

Heb je data buiten de EU juist uitgeschakeld? 

Anderen kunnen nog wel een bericht achterlaten in je voicemail, maar de berichten worden niet getoond in de Visual Voicemail op je toestel. Dat is extra vervelend, omdat er kosten zijn verbonden buiten de EU als er een voicemailbericht achtergelaten wordt.

Als je wil dat anderen toch berichten kunnen achterlaten en jij ze kunt afluisteren, schakel dan je voicemail helemaal uit door te bellen naar 12339 of sms 'UIT' naar 1233. Je voicemail kun je weer aanzetten door te bellen naar 12331 of sms 'AAN' naar 1233.

Als je wilt dat anderen toch berichten kunnen achterlaten en jij ze kunt afluisteren, schakel dan Visual Voicemail uit door te bellen naar 1233 en dan kies optie vier. Je krijgt dan gewoon een sms met het bericht dat je een voicemail hebt. Bel 1233 om je voicemail op de traditionele manier te beluisteren.

Toegangscode instellen voordat je vertrekt

In het buitenland heb je een persoonlijke toegangscode nodig om je Visual Voicemail te beluisteren. Deze code is ingesteld vanuit veiligheidsoverwegingen. Bel voordat je op reis gaat naar 1233 om zelf een code in te stellen.

Was dit antwoord nuttig?

Youfone verstuurt je een gratis sms met tariefinformatie als je in het buitenland bent. Wil je deze tariefberichten niet meer ontvangen? Stuur dan een sms naar 1330 met als tekst 'INFO UIT'. Weer aanzetten kan ook. Stuur dan een sms naar 1330 met als tekst 'INFO AAN'.

 

Was dit antwoord nuttig?

Als je niet kunt bellen of sms'en in het buitenland, dan adviseren we je de volgende stappen te doorlopen. Allereerst de samenvatting:

  1. Heb je alleen problemen met sms? Controleer de sms-centrale
  2. Zorg dat het nummer wat je probeert te bellen of sms'en begint met de landencode
  3. Verbindt opnieuw met een mobiel netwerk
  4. Probeer te bellen/SMS’en via verschillende mobiele netwerken
  5. Controleer de netwerkinstellingen en belplafond
  6. Gebruik je duo-sim? Controleer dan of je de juiste simkaart gebruikt
  7. Neem contact met ons op voor extra hulp

Hieronder hebben we per stap uitgelegd wat je precies kunt doen.

Stap 1: Alleen voor klanten die niet kunnen sms'en: controleer de sms-centrale

Wees er allereerst zeker van dat je geen berichten verstuurt via iMessage (voor iPhone). 

Om een sms te kunnen sturen, heb je ook een nummer van de sms-centrale nodig. Meestal staat dit nummer al in het toestel. Raadpleeg de handleiding van je toestel om te vinden waar je dit instelt. Het juiste nummer van de sms-centrale moet zijn: +31653131313. Soms staat het nummer van de sms-centrale niet correct in je telefoon.

Stap 2: Gebruik landencodes

Probeer het nummer een keer te bellen of sms'en met landcode ervoor, maar ook een keer zonder landcode. Dus als je naar een Nederlands mobiel nummer belt, probeer het dan een keer als 06 12345678 (10 cijfers). Maar ook als nummer +316 12345678 (een '+'-teken plus 11 cijfers) of als 00316 612345678 (13 cijfers).

Hetzelfde geldt als je een lokaal nummer wilt bellen; probeer het met landcode en zonder landcode.

Stap 3 Maak opnieuw verbinding met een mobiel netwerk

Schakel hiervoor de toestelinstelling “Vliegtuigmodus” (ook wel “Vliegtuigstand” genoemd) in, wacht 10 seconden en schakel het vervolgens weer uit. Je toestel zoekt dan weer naar een mobiel netwerk. Vaak verhelpt dit het probleem.

Stap 4 Probeer verschillende mobiele netwerken

Als je nog niet tevreden bent, probeer dan te bellen of SMS’en via verschillende mobiele netwerken. Selecteer hiervoor handmatig verschillende netwerken. Dit die je als volgt:

  1. Geef je toestel opdracht verschillende netwerken te zoeken
    • Voor Apple / IOS: Ga naar Instellingen, Netwerkselectie, Schakel “automatisch” uit
    • Voor Samsung / Android: Ga naar Instellingen, Mobiel netwerken, Netwerkoperators; Selecteer “Handmatig selecteren”
  2. Je toestel zoekt en toont een lijst van beschikbare mobiele netwerken
  3. Selecteer het eerste mobiele netwerk, wat tot er netwerkstreepjes rechts bovenin je scherm oplichten of maximaal 30 seconden.
  4. Werkt het nog niet? Probeer alle beschikbare netwerken!

Stap 5 Controleer de netwerkinstellingen

Lukt het nog steeds niet om te bellen of SMS‘en? Dan kan je Youfone netwerkinstellingen controleren

  1. Controleer of je een SMS- of Email-bericht van Youfone hebt gehad waaruit blijkt dat je geblokkeerd zou kunnen zijn voor bellen of SMS’en
  2. Ga vervolgens naar de MyYoufone-app of MyYoufone.nl
    • Wees er zeker van dat de optie “Verkeer in het buitenland” is ingeschakeld.
      • Ga hiervoor naar Abonnement en instellingen; Netwerkinstellingen; Verkeer in het buitenland
    • Als laatste, controleer of je niet geblokkerd bent door je ingestelde belplafond

Stap 6: Alleen voor klanten met een duo-sim: gebruik de juiste simkaart

Als je niet weet wat een duo-sim is, dan kun je deze stap overslaan. Klanten met een duo-sim begrijpen wat ze moeten controleren.

Stap 7: Klantenservice

Als je nog steeds niet tevreden bent of het lukt gewoon niet, bel ons dan, chat met ons of stuur een email. We helpen je dan graag!

Was dit antwoord nuttig?

Nee, voor het ontvangen van een gesprek binnen de EU hoef je niet te betalen. Voor gesprekken buiten de EU wel.

Bekijk hier de tarieven en voorwaarden.

Bekijk hier de zoneverdeling.

Was dit antwoord nuttig?
  • Sim Only geldig in EU
  • Gratis nummerbehoud
  • Betrouwbaar KPN-netwerk
  • Ook met eSIM
  • Gratis 5G
  • 14 dagen bedenktijd