Check of je telefoon klaar is voor eSIM

  • Check of je toestel eSIM ondersteunt met de eSIM toestelcheck.
  • Had je al een eSIM? Verwijder je oude eSIM.
  • Zorg dat je verbonden bent met een stabiel wifi-netwerk.
  • Download alvast de MyYoufone-app.
geschikt toestel

eSIM installeren als nieuwe klant

Android
iOS

eSIM installeren op Android

Met een nieuw nummer
Met nummerbehoud
  1. Download de MyYoufone-app
    De eSIM installeer je via onze app. Download de MyYoufone-app op de telefoon waarmee je de eSIM gaat gebruiken. Log in met de inloggegevens die je na je bestelling hebt ontvangen via e-mail.
  2. Activeer de eSIM
    Na de bestelling van jouw Youfone-abonnement ontvang je binnen 30 minuten een e-mail waarin staat dat je jouw eSIM kan downloaden. In de MyYoufone-app is dan de knop ‘Activeer eSIM’ zichtbaar via ‘Producten’ > ‘Sim Only’. Heb je meerdere telefoonnummers? Selecteer het juiste telefoonnummer.
  3. Kies of je één of twee simkaarten wil gebruiken
    Vervolgens kies je of je 1 of 2 simkaarten wil gebruiken, voor als je ook nog een fysieke simkaart met een ander telefoonnummer hebt. Zo stel je in welke sim je als standaard gebruikt.
  4. Installeer je eSIM
    Volg de verdere stappen in de app om je eSIM te installeren. Installeer je eSIM voor het eerst op je telefoon? Dan vraagt je telefoon waarschijnlijk om toestemming. Na je toestemming start de installatie. De installatie kan een paar minuten duren.
  5. Zet je telefoon uit en aan
    Je eSIM is nu geïnstalleerd. Zet je telefoon uit en weer aan zodat de eSIM werkt. Als je de fysieke simkaart niet gebruikt als tweede simkaart kan je die nu uit je telefoon halen.

Veelgestelde vragen

  • Waarom zou ik voor eSIM kiezen?

    Als je voor eSIM kiest, hoef je niet te wachten op je simkaart. Je installeert de eSIM direct op je telefoon via de app. En de eSIM is ook nog eens beter voor het milieu dan de fysieke simkaart. Ontdek alle voordelen van onze eSIM.

  • Kan ik eSIM krijgen op mijn huidige Youfone Sim Only-abonnement?

    Ja, als jouw telefoon geschikt is voor eSIM kan je de fysieke simkaart vervangen voor eSIM. Je vraagt een eSIM aan in de MyYoufone-app.

  • Heb ik een QR-code nodig om de eSIM te installeren?

    Nee, het installeren van onze eSIM gaat volledig via de MyYoufone-app. Je hebt hier dus geen QR-code voor nodig.

  • Wat als ik geen verbinding met het netwerk heb na het installeren van de eSIM?

    Verwijder de fysieke simkaarten. Start je telefoon opnieuw op als je dat nog niet hebt gedaan.

    Na het herstarten kan het nog een paar minuten duren voordat je weer verbonden bent . Indien nodig, plaats je fysieke simkaarten weer in je toestel.

    Niet opgelost? Controleer hier of jouw eSIM op jouw toestel is geïnstalleerd en geslecteerd om mee te internetten, bellen en SMS-en.

  • Wat als het activeren van de eSIM vastloopt?

    Nadat je in de MyYoufone-app geklikt hebt op de knop ‘Activeer eSIM’, zou de eSIM binnen enkele minuten geïnstalleerd moeten worden op je toestel. Hiervoor heb je een stabiele wifi-verbinding nodig. Doorloop de volgende stappen:

    1. Controleer of de eSIM toch is geïnstalleerd.

    Voor iOS

    Ga in de instellingen van je telefoon naar 'Mobiel netwerk' en dan naar 'Simkaarten'. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden met status ‘Aan’ of ‘Uit’? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of is de status ‘Activeren’ of ‘Fout bij activeren’? Dan is de eSIM nog niet geïnstalleerd.

    Voor Android

    Ga in de instellingen van je telefoon naar ‘Verbindingen’ of ‘Netwerk en Internet’ en dan naar ‘SIM-beheer’ of ‘Simkaarten’. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden en in- en uitschakelen? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of kan je deze niet in- en uitschakelen? Dan is de eSIM nog niet  geïnstalleerd.

    2. Probeer de eSIM-download alsnog af te ronden.

    • Zorg ervoor dat je toestel verbonden is met een stabiel wifi-netwerk
    • Verwijder andere fysieke simkaarten uit het toestel
    • Zet je toestel uit en aan en zorg ervoor dat je toestel weer verbindt met het stabiele wifi-netwerk
    • Het is mogelijk dat het downloaden van de eSIM automatisch wordt opgestart
    • Controleer na enkele minuten of de eSIM toch is geïnstalleerd

    3. Nog niet opgelost?

    • Zorg ervoor dat je MyYoufone-app is bijgewerkt naar de laatste versie
    • Is de knop ‘Activeer eSIM’ in de MyYoufone-app nog zichtbaar?
      • Verwijder eerst de Youfone eSIM als deze zichtbaar is op het toestel
      • Start daarna het proces op door op ‘Activeer eSIM’ te klikken

    Lukt het niet? neem contact op met onze klantenservice.

  • Wanneer kies ik voor twee simkaarten tegelijk?

    Gebruik je naast de eSIM van Youfone nog een andere (fysieke) simkaart in je telefoon? Dan kies je tijdens het installeren van de eSIM voor 'Twee simkaarten tegelijk'. Deze instelling zorgt ervoor dat je alvast kan instellen welke simkaart je standaard wil gebruiken.

  • Wat als ik mijn telefoon in het buitenland heb gekocht?

    Als je jouw telefoon in het buitenland hebt gekocht is het mogelijk dat de telefoon is vergrendeld door de buitenlandse aanbieder. Dit noemen we een simlock. Hierdoor kan de eSIM niet op je telefoon worden geïnstalleerd. Checken of je een telefoon met simlock hebt? Doe een andere simkaart in je telefoon. Werkt de andere simkaart niet? Dan heb je een telefoon met simlock.

  • Waarom zie ik mijn telefoonnummer niet bij de eSIM staan?

    Het kan even duren voordat je telefoonnummer wordt getoond op je telefoon bij eSIM. Bij een iPhone komt het wel eens voor dat het telefoonnummer helemaal niet wordt getoond. Je moet je telefoonnummer dan handmatig koppelen aan je Apple ID. We leggen je hier uit hoe het moet. Nadat je het telefoonnummer gekoppeld hebt, is het ook mogelijk om iMessage en FaceTime te verbinden met je telefoonnummer.

  • Ik krijg de melding “eSIM kan niet worden toegevoegd”. Wat nu?

    Nadat je in de MyYoufone-app geklikt hebt op de knop ‘Activeer eSIM’, zou de eSIM binnen enkele minuten geïnstalleerd moeten worden op je toestel. Hiervoor heb je een stabiele wifi-verbinding nodig. Doorloop de volgende stappen:

    1. Controleer of de eSIM toch is geïnstalleerd.

    Voor iOS

    Ga in de instellingen van je telefoon naar 'Mobiel netwerk' en dan naar 'Simkaarten'. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden met status ‘Aan’ of ‘Uit’? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of is de status ‘Activeren’ of ‘Fout bij activeren’? Dan is de eSIM nog niet geïnstalleerd.

    Voor Android

    Ga in de instellingen van je telefoon naar ‘Verbindingen’ of ‘Netwerk en Internet’ en dan naar ‘SIM-beheer’ of ‘Simkaarten’. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden en in- en uitschakelen? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of kan je deze niet in- en uitschakelen? Dan is de eSIM nog niet  geïnstalleerd.

    2. Probeer de eSIM-download alsnog af te ronden.

    • Zorg ervoor dat je toestel verbonden is met een stabiel wifi-netwerk
    • Verwijder andere fysieke simkaarten uit het toestel
    • Zet je toestel uit en aan en zorg ervoor dat je toestel weer verbindt met het stabiele wifi-netwerk
    • Het is mogelijk dat het downloaden van de eSIM automatisch wordt opgestart
    • Controleer na enkele minuten of de eSIM toch is geïnstalleerd

    3. Nog niet opgelost?

    • Zorg ervoor dat je MyYoufone-app is bijgewerkt naar de laatste versie
    • Is de knop ‘Activeer eSIM’ in de MyYoufone-app nog zichtbaar?
      • Verwijder eerst de Youfone eSIM als deze zichtbaar is op het toestel
      • Start daarna het proces op door op ‘Activeer eSIM’ te klikken

    Lukt het niet? neem contact op met onze klantenservice.

  • Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch of Apple Watch?

    Op dit moment ondersteunt onze eSIM nog geen smartwatches. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je smartwatch of Apple Watch.

  • Ik krijg de melding “eSIM kan niet worden geactiveerd”. Wat nu?

    Nadat je in de MyYoufone-app geklikt hebt op de knop ‘Activeer eSIM’, zou de eSIM binnen enkele minuten geïnstalleerd moeten worden op je toestel. Hiervoor heb je een stabiele wifi-verbinding nodig. Doorloop de volgende stappen:

    1. Controleer of de eSIM toch is geïnstalleerd.

    Voor iOS

    Ga in de instellingen van je telefoon naar 'Mobiel netwerk' en dan naar 'Simkaarten'. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden met status ‘Aan’ of ‘Uit’? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of is de status ‘Activeren’ of ‘Fout bij activeren’? Dan is de eSIM nog niet geïnstalleerd.

    Voor Android

    Ga in de instellingen van je telefoon naar ‘Verbindingen’ of ‘Netwerk en Internet’ en dan naar ‘SIM-beheer’ of ‘Simkaarten’. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    • Kan je de Youfone eSIM wel vinden en in- en uitschakelen? Dan is de eSIM geïnstalleerd.
    • Kan je de Youfone eSIM niet vinden of kan je deze niet in- en uitschakelen? Dan is de eSIM nog niet  geïnstalleerd.

    2. Probeer de eSIM-download alsnog af te ronden.

    • Zorg ervoor dat je toestel verbonden is met een stabiel wifi-netwerk
    • Verwijder andere fysieke simkaarten uit het toestel
    • Zet je toestel uit en aan en zorg ervoor dat je toestel weer verbindt met het stabiele wifi-netwerk
    • Het is mogelijk dat het downloaden van de eSIM automatisch wordt opgestart
    • Controleer na enkele minuten of de eSIM toch is geïnstalleerd

    3. Nog niet opgelost?

    • Zorg ervoor dat je MyYoufone-app is bijgewerkt naar de laatste versie
    • Is de knop ‘Activeer eSIM’ in de MyYoufone-app nog zichtbaar?
      • Verwijder eerst de Youfone eSIM als deze zichtbaar is op het toestel
      • Start daarna het proces op door op ‘Activeer eSIM’ te klikken

    Lukt het niet? neem contact op met onze klantenservice.

  • Ik krijg de melding “Je eSIM is geactiveerd”, maar ik kan de eSIM niet op mijn toestel vinden. Wat nu?

    Voor iOS

    Ga in de instellingen van je telefoon naar 'Mobiel netwerk' en dan naar 'Simkaarten'. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

    Voor Android

    Ga in de instellingen van je telefoon naar ‘Verbindingen’ of ‘Netwerk en Internet’ en dan naar ‘SIM-beheer’ of ‘Simkaarten’. Hier zou jouw Youfone eSIM zichtbaar moeten zijn.

  • Ik heb een Youfone eSIM besteld maar ik kan de MyYoufone-app niet downloaden, wat nu?

    De Youfone eSIM is alleen te installeren via de MyYoufone-app. Als je de MyYoufone-app niet kan vinden in de Apple Store of Google Play Store, dan zorgen de regio-instellingen van je toestel ervoor dat de MyYoufone-app niet zichtbaar is.

  • Ik kan de optie om een eSIM te bestellen als bestaande klant niet vinden in de MyYoufone-app, wat nu?

    Je kan een nieuwe eSIM bestellen door in de MyYoufone-app via 'Producten' > 'Sim Only' naar 'Abonnementen-instellingen' te gaan. Selecteer daarna 'Vervangende simkaart'. Vervolgens bestel je de Youfone eSIM.

    Kan je geen Youfone eSIM bestellen? Controleer of jouw toestel eSIM ondersteunt.

    Ondersteunt je toestel eSIM maar kan je geen eSIM bestellen? Dan heb je mogelijk eerder een fysieke simkaart besteld. 15 dagen na die bestelling kan je weer een eSIM bestellen.