Zo ga je een smartphoneverslaving tegen

woensdag 5 juli 2017 blog Als je gaat lunchen of uit eten gaat, is de kans groot dat je stiekem toch even op je telefoon kijkt. Het wordt als onbeleefd beschouwd en volgende etiquette mag het niet, maar toch doen we het allemaal. Zijn we echt zo verslaafd geworden aan onze telefoon? En hoe komen we daar dan weer vanaf? Het besef: ‘ik zit vastgeplakt aan mijn scherm!’
‘Snel even wat checken op Facebook’, of ‘Snel even een liedje opzoeken op YouTube.’ Na nog geen twee minuten zitten we in een vakantiealbum van een vriend van een vriendin te kijken, of turen we een halfuur naar worstelende katten op YouTube. Eigenlijk is dat best zonde van de tijd. Geen probleem als het een keer per dag gebeurt, maar wel als je meerdere keren per dag in het scherm van je telefoon verdwaalt.
 
Het is natuurlijk niet jouw schuld dat je veel bezig bent met verschillende apps. Maar je moet je wel beseffen dat je misschien een beetje moet minderen. Met de app ‘Moment’ kun je bijvoorbeeld meten welke apps de meeste tijd van jou vragen.

Hoe word ik gelokt?
Dat we zo gevoelig zijn voor smartphones en internet, is heel natuurlijk. Onze hersenen vinden het fijn nieuwe informatie op te nemen. We willen altijd alles weten. Iedere keer dat we nieuwe informatie opnemen, komt het gelukshormoon dopamine vrij. We worden dus letterlijk ‘gelukkig’ van de smartphone en van het internet.
 
Dat gelukshormoon werkt verslavend. Is het niet een enorm voordeel, dat stofje? Kunnen we dat niet productief gebruiken door bijvoorbeeld druk bezig te gaan met de studie of met het werk? Nee, want we worden veel te veel afgeleid door bijvoorbeeld pushnotificaties van WhatsApp. Multitasken? Mooi niet!

Een oldschool wekker gebruiken
Hoe ga je nu een smartphoneverslaving tegen? Je zou eens een wekker kunnen kopen. Waarschijnlijk denk je nu: “He, wat, zo’n ouderwets ding? Er zit toch eentje in mijn telefoon?” Dat is precies het probleem. Als de wekker gaat op je telefoon, moet je op je telefoon kijken om te snoozen of de wekker te stoppen. 
 
De kans is groot dat je daarna aan het scherm blijft hangen, omdat je andere apps opent. Even kijken of er nog iemand heeft gereageerd op Facebook, of je nieuwe e-mails hebt, of je beste vriend of vriendin nog iets op WhatsApp heeft gezegd. Zo duurt opstaan wel heel erg lang. Daarnaast is meteen op je scherm kijken na het opstaan niet heel gezond.

Streng voor jezelf zijn
Wees streng voor jezelf. Stel wat simpele regels op, alsof je je eigen vader of moeder bent. Vroeger werd ons verboden om op de telefoon te kijken terwijl we aan het eten waren. Dat is tegenwoordig heel normaal geworden. Misschien is het goed om die regel weer opnieuw in te voeren.
 
Een smartphone op de slaapkamer is geen goed idee. Je blijft ermee bezig en het is de grootste oorzaak van slaapproblemen. Daarom is het beter de telefoon buiten de slaapkamer te laten. En natuurlijk gebruik je de telefoon niet tijdens het autorijden.

Een digitale detox?
Tegenwoordig proberen veel mensen een ‘digitale detox’. Dat is een soort ontgiftingskuur voor smartphonegebruikers. Bij een digitale detox maak je een bepaalde tijd geen gebruik van digitale apparatuur. Je zou dit ook alleen met je smartphone kunnen doen.
 
Een goed idee is om eens een weekend geen telefoon te gebruiken. Twee dagen is niet voldoende om een echte verslaving tegen te gaan, maar het is wel een mooi begin om je te realiseren dat er meer is dan alleen een scherm. Probeer weer een beetje offline te leven en van de kleine dingen te genieten. De fantasie begint dan ook te werken, waardoor je veel nieuwe ideeën krijgt.

Doe iets zonder telefoon!
Is het moeilijk om offline te gaan? Probeer dan iets te doen waarbij je gedwongen wordt om geen telefoon mee te nemen. Ga bijvoorbeeld naar een sauna, naar een spa, of ga een stukje zwemmen. Niet smokkelen: we weten dat een smartwatch geen smartphone is, maar het heeft wel precies dezelfde functie.

Offline socializen
Het klinkt waarschijnlijk een beetje gek, maar probeer ook zelf de knop om te zetten. Wanneer is het normaal geworden om je vriend of vriendin, oom of tante te feliciteren via het internet? Vroeger stuurde je een kaartje of, nog beter, feliciteerde je persoonlijk. Schrijf weer kaartjes, ga weer naar verjaardagen. Dat wordt beter gewaardeerd dan een berichtje op Facebook. Daardoor voel je je ook weer wat creatiever en attenter. Een goed gevoel!

Je instellingen veranderen
Tot slot: je kunt altijd je instellingen veranderen. Zet pushnotificaties uit en verwijder verslavende apps. Moet je aan het werk? Zet het internet helemaal uit door je telefoon tijdelijk op vliegtuigmodus te zetten. Zo weet je zeker dat je doet wat je moet doen en niet aan kattenfilmpjes op YouTube blijft hangen.