Veiliger onderweg met je medische ID

donderdag 11 mei 2017 blog Hopelijk ga je deze tip nooit nodig hebben, maar het is toch een heel nuttige tip voor als je ooit hulp nodig hebt. Stel dat je betrokken raakt bij een ongeval. Natuurlijk heb je dan een ID-kaart bij je, maar daar staat alleen een naam op. Hulpverleners weten dan nog niets over welke medicijnen iemand neemt en of iemand allergieën heeft. Dat is juist waardevolle informatie om te kunnen behandelen. De iPhone kan het probleem verhelpen. Vroeger: ICE en SOS
Lang geleden maakten we gebruik van een zogenaamde ‘In Case of Emergency (ICE)’- of ‘SOS’-contactpersonen. Dat waren contactpersonen die als eerst in het adresboek verschenen, zodat hulpverleners snel wisten wie ze moesten waarschuwen in het geval van een ongeval.
 
Vroeger waren we veel minder met privacy bezig. De meeste mensen gebruikten geen pincode op hun toestel, die ze toch alleen maar gebruikten om mee te bellen. Nu een telefoon echt een persoonlijke bezitting is geworden, vergrendelen steeds meer mensen het toestel met een pincode. Dat levert een probleem op: hulpverleners kunnen niet meer bij het toestel en dus ook geen contactpersoon bellen.

Een medische ID bekijken
Om hulpverleners te ondersteunen, heeft Apple een ‘Medische ID’ gemaakt. Deze kan zelfs worden bekeken als iemand de pincode van het toestel niet weet. Het medische ID staat namelijk al op het beginscherm?
 
Hoe kunnen hulpverleners het ID bekijken en hoe kun jij testen of het werkt? Heel simpel: druk één keer op de home knop, zodat je het beginscherm ziet. Druk daarna nog een keer op de home knop, zodat je een pincode moet invoeren. Links onderin zie je ‘Noodgeval’ staan. Druk daar op. Nu verschijnt een wit scherm, waarmee je een noodoproep kunt doen. Tik links onderin op ‘Medische ID’. Als het goed is, verschijnt nu al jouw medische informatie die je zelf hebt ingegeven.

Zelf je medische ID instellen
Een medische ID staat niet verbonden aan bijvoorbeeld informatie van de apotheek of huisarts. Dat zou een inbreuk op de privacy zijn. Daarom moeten gebruikers zelf hun medische ID invullen en instellen.
 
Dit doe je met de Gezondheidsapp op de iPhone of de iPod touch. Deze app is beschikbaar vanaf iOS 8. Je kunt geen medische ID instellen op de iPad. Zo stel je het medische ID in:
● Ga naar de Gezondheidsapp;
● Blader naar de tabblad ‘Medische ID’;
● Tik op de optie: ‘Maak medische ID aan’;
● Zet de schakelaar ‘Toon bij vergrendeling’ om, naar ‘aan’;
● Vul persoonlijke informatie in, zoals je geboortedatum, eventuele ziektes en allergieën, medicijnen en bloedgroep;
● Wijs contactpersonen aan voor in geval van nood. Dat kunnen je ouders zijn, eventueel je huisarts of je partner;
● Sla de gegevens op via de knop ‘Gereed’.

Voor Android: In Case of Emergency
Voor Android is er geen app met een overzicht van jouw medische toestand. Android-gebruikers kunnen alleen aangeven welke personen in geval van nood gebeld moeten worden. Dit zijn de zogenaamde ICE-contacten. Wanneer een persoon in het beginscherm op ‘noodgeval’ tikt, kan hij of zij kiezen tussen het noodnummer 1-1-2 of de ICE-contactpersoon.
 
Een ICE-contact is op Android als volgt in te stellen:
● Ga naar ‘Contacten’.
● Tik op ‘Groepen’.
● Voeg een contact toe bij ‘ICE-contact bij nood’.

Hoe zit het met de privacy?
We zijn ons tegenwoordig steeds meer bewust van onze privacy. Logisch dat zo’n medische ID dan vragen oproept. Want als hulpverleners er altijd bij kunnen, kunnen kwaadwillenden daar dan ook bij? Het antwoord daarop is ‘ja’: iedereen kan deze informatie inzien.
 
Dat kan niet op afstand. Een iPhone moet echt in iemands handen zijn om het scherm ‘noodgeval’ te kunnen openen. Een hacker kan de gegevens dus niet inzien, maar een dief wel.
 
De afweging is dus: “Hoe groot is de kans dat de iPhone gestolen wordt en hoe erg is het als iemand iets van mijn medische gegevens weet?” Het is hoe dan ook handig dat hulpverleners direct kunnen helpen bij een ongeval. Pas goed op je spullen, dan is de kans ook heel klein dat de privacy van het medische ID geschonden wordt.