Een telefoonverzekering: is dat nodig?

donderdag 8 juni 2017 blog Als je een nieuwe telefoon in de winkel koopt, krijg je vaak de tip een telefoonverzekering af te sluiten. Daarmee ben je verzekerd tegen schade en diefstal. Het klinkt best als een verstandig besluit. Je wilt immers niet voor hoge kosten komen te staan. Het toestel was immers al duur genoeg. Maar is zo’n telefoonverzekering eigenlijk echt nodig? En ben je dan tegen alles verzekerd? Youfone legt het uit. De voorwaarden
Experts hebben zich eens gebogen over de voorwaarden van zo’n telefoonverzekering. De conclusie was dat veel verzekeraars er echt alles aan doen om niet uit te hoeven keren. Bij diefstal krijgt de verzekerde bijvoorbeeld alleen een bedrag uitgekeerd als hij of zij braakschade kan aantonen.
 
Dat levert een nadeel op: als de telefoon uit je jaszak wordt gestolen, is er geen braakschade. Je krijgt dan niets uitgekeerd. En op diezelfde manier zijn er nog heel veel andere uitsluitingen. Zo moet je bijvoorbeeld bij een overval laten zien dat er geweld is gebruikt.

Wat krijg je van de verzekering?
Heb je bewezen dat je aan de voorwaarden van de verzekering voldoet, dan krijg je een bepaald bedrag uitgekeerd door de verzekeraar. Helaas gaat het nooit om de aanschafwaarde van je telefoon. Er moet dus altijd geld bij.
 
Bij diefstal of schade vergoeden de meeste verzekeraars de dagwaarde van het toestel. Wil je weten wat ongeveer de dagwaarde van je toestel is, kijk dan eens wat iemand op Marktplaats er voor zou vragen. Tel meerdere bedragen bij elkaar op en neem het gemiddelde. Dat is het bedrag dat de verzekeraar ongeveer zou uitkeren. De vergoeding wordt op die manier dus nog lager.

Dubbelop verzekeren
Vaak is een telefoonverzekering dubbelop. Als je een inboedel- of reisverzekering hebt afgesloten, is verlies of diefstal van de telefoon al opgenomen in de polis. Wat veel Nederlanders ook niet weten, dat op iedere telefoon een wettelijke garantie van minimaal twee jaar zit.
 
Kortom: gaat jouw telefoon binnen twee jaar stuk, zonder dat het jouw schuld is, of het gaat om slijtage, dan moet de verkoper de telefoon kosteloos repareren. Maak daar ook daadwerkelijk gebruik van.

Let op het eigen risico
Wil je je toch graag verzekeren, let dan op het eigen risico. Naast de voorwaarden en beperkingen die verzekeraars opleggen, wordt er vaak een eigen risico van 0 tot 250 euro gerekend. Je betaalt dan dus een deel van de diefstal of schade bovenop alle premie die je al hebt betaald.

‘Een telefoonverzekering is duur’
Een veelgehoorde klacht over de telefoonverzekering is dat deze duur is. Een telefoonverzekering kost zo tussen de 4 en 20 euro per maand. Dat houdt in dat een verzekering voor de telefoon zo’n zeven keer zoveel kost als een autoverzekering.

Zelf betalen?
Of een smartphoneverzekering voor jou nodig is, hangt af van jouw oordeel. Je kunt het best een inschatting maken hoe groot de kans is dat jouw telefoon wordt gestolen of beschadigd raakt, buiten jouw schuld om.
 
Weeg het risico af tegen de premie die je maandelijks moet betalen. Een smartphoneverzekering kent als voordeel dat ze technische defecten ook dekken. Dat is vooral handig als je toestel ouder dan twee jaar is. Veel andere schades zijn al gedekt door de inboedelverzekering of reisverzekering.
 
Bekijk ook of de premie die je maandelijks moet betalen niet meer is dan de waarde van je telefoon. In sommige gevallen is het veel goedkoper een reparatie zelf te betalen of zelfs een nieuwe telefoon aan te schaffen.

Tips
Tot slot nog een paar tips om te voorkomen dat je onnodig hoge kosten maakt:
 
- Sluit een verzekering niet direct af bij aankoop van het toestel;
- Vraag informatie op papier, zodat je deze thuis rustig kunt nalezen;
- Sla je inboedelverzekering er nog eens op na: welke dekking biedt deze al?
- Verzeker alleen de risico’s die je zelf niet kunt dragen;
- Beëindig de verzekering als je een nieuwe smartphone koopt.