Een telefoon op afbetaling: hoe zit dat met BKR registratie?

dinsdag 18 juli 2017 blog Als je je abonnement gaat verlengen, of een nieuwe afsluit, kies je meestal ook voor een nieuwe telefoon. Vaak wordt de telefoon bij het mobiele abonnement aangeboden. Op 1 juni 2017 is de afspraak ingegaan dat zulke abonnementen moeten worden gezien als een ‘krediet’ Wat houden deze regels eigenlijk in? En wat betekenen deze regels voor jou? Nieuwe regels
Nog niet zo lang geleden werden telefoons als onderdeel van het abonnement aangeboden. Sommige providers adverteerden zelfs met een gratis telefoon. Dat was alleen in theorie het geval: je hoefde niet apart voor je telefoon te betalen. In de praktijk zat de afbetaling van de telefoon verwerkt in de kosten voor je abonnement. Deze kosten betaal je maandelijks. De klant betaalde daarmee dus eigenlijk ook zijn of haar telefoon af.
 
De afbetaling van de telefoon verwerken in de abonnementskosten, mag niet meer. Providers moeten nu het hele verhaal vertellen en precies uitleggen hoe de abonnementskosten in elkaar zitten.

Waarom zijn deze regels er?
De nieuwe regels klinken misschien een beetje als pesten, maar dat is het niet. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is de instantie die over leningen gaat. Deze instantie ziet dat er in Nederland best veel mensen zijn die de rekeningen niet kunnen betalen en daarom leningen afsluiten. Die leningen kunnen nooit worden terugbetaald. Om te voorkomen dat je meer leningen afsluit dan je kunt terugbetalen, is deze regel bedacht.

Een BKR-registratie
Misschien heb je iets gehoord over telefoons en een zogenaamde ‘BKR-registratie’. ‘BKR’ staat voor het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Wie een BKR-registratie heeft, merkt dat op allerlei manieren. De geregistreerde kan bijvoorbeeld minder lenen. Dat is vervelend als je bijvoorbeeld een hypotheek voor een huis aanvraagt.
 
Hoe zit dit nu met mobiele telefoons? De regel is: ‘Is de telefoon duurder dan 250 euro? Dan wordt er een registratie gemaakt.’ Daarbij gaat het niet om een schuld, maar om een ‘positieve registratie’. Met andere woorden: een lening. Het gaat alleen om de telefoon, niet om de maandelijkse kosten die je maakt voor het abonnement. De kosten voor mobiel bellen, internet en sms’en tellen dus niet mee voor de registratie.

Krijg je altijd een registratie?
Klanten van telecomproviders die een telefoon op afbetaling kopen, krijgen te maken met een registratie bij het BKR. In principe krijg je dus altijd een registratie. Maar gelukkig zijn er wel wat uitzonderingen op de regels.
Hoe zorg ik ervoor dat ik geen registratie krijg?
Logisch dat je geen BKR-registratie wilt. Er zijn een paar manieren om te voorkomen dat je geregistreerd wordt:
 
● Je krijgt geen registratie als je de telefoon gelijk betaalt. Het is dan namelijk geen koop op afbetaling. Daar hebben de AFM en het BKR natuurlijk niets op tegen. Het is hetzelfde als het kopen van een telefoon in de winkel.
● Je krijgt geen registratie als je een sim only-abonnement neemt en een los toestel koopt;
● Je krijgt geen registratie als je met de provider afspreekt dat je het bedrag boven de 250 euro gelijk afrekent. De andere 250 euro mag je misschien in termijnen betalen.

Wat zijn de gevolgen als ik geregistreerd sta?
Is het erg om geregistreerd te staan bij het BKR? Nee, dat is niet erg. De meeste mensen zijn in het informatiesysteem geregistreerd. In ons land zijn er, volgens het Bureau Krediet Registratie, 8,5 miljoen mensen geregistreerd. Zij hebben allemaal een krediet afgesloten. Het systeem is niets meer en niets minder dan een totaaloverzicht. Iemand die jou een lening verstrekt, kan zien of het verantwoord is om daarmee door te gaan. Soms kan het zijn dat het beter is om dat niet te doen.
 
In principe houdt het wel in dat het kopen op afbetaling van een dure telefoon moeilijkheden kan opleveren bij het kopen van een huis. Je houdt immers minder geld over, waardoor het hypotheekbedrag dat je kunt lenen lager is. Maar ook hier geldt: dat is zo bij alle leningen boven de 250 euro met een looptijd langer dan een maand.

In het kort
Financiële verhalen zijn vaak niet zo interessant. Daarom sommen we de korte versie nog even voor je op:
● Als je een telefoon koopt bij een mobiel abonnement en de waarde is meer dan 250 euro, ga je een lening aan. Je wordt dan geregistreerd bij het BKR;
● De AFM houdt toezicht op mobiele telefoons op afbetaling;
● Als je een telefoon koopt bij een mobiel abonnement en de waarde is meer dan 250 euro, krijg je een kredietwaarschuwing. De provider vermeldt apart wat de kosten van de lening zijn;
● De provider neemt een leentoets af, voordat je een telefoon bij een mobiel abonnement kunt krijgen.